Mijn klant Marlies was erg enthousiast nadat ze haar eerste webinar had gegeven. En dat is gaaf. Want juist voor mijn klanten vind ik het een goed idee om via webinars je expertise te laten zien. Zonder toeters en bellen. Op je eigen manier, want zo komt je unieke boodschap nog beter over en groeit je zelfvertrouwen.
Het is geen must, absoluut niet, maar het kan heel lonend zijn.
Waarom juist een webinar?
Voor het verspreiden van je kennis heb jij waarschijnlijk al diverse andere kanalen in gebruik.
En klanten weten jou al te vinden.
Bovendien ben je al druk genoeg.
De webinars die je zelf al eens gevolgd hebt waren voornamelijk verkoopwebinars, en om dat zelf te gaan geven vind je totaal onaantrekkelijk…
Ik begrijp je gedachtegang, en het hoeft natuurlijk ook niet.
Maar vooral als je een duidelijke visie hebt, veel kennis te delen hebt en je expertise en waarde zijn gegroeid kan een webinar geven een logische lucratieve stap voor je zijn.
Juist als je al zo druk bent.
Je kunt webinars geven om verschillende redenen:
Afhankelijk van de fase waarin jij je bevindt en hoe jij een webinar strategisch in wilt zetten kun je redenen hebben om een webinar te willen geven.
1. Met het geven van een webinar kun je je impact vergroten en een relatie opbouwen met meer mensen zonder jezelf voorbij te rennen.
Heel geschikt dus als je al een goed draaiend bedrijf hebt, dat je best nog beter wilt laten draaien.
2. Mensen kunnen je echt leren kennen én al direct van je leren, met een aantal (als je wilt zelfs honderden) tegelijk.
Dat is nou precies ook zo fijn als je meer mensen wilt bereiken en waarde wilt bieden maar simpelweg niet meer uren in een dag hebt. Tegelijkertijd kun je juist met een webinar of (online) masterclass de interactie aangaan, waardoor je je echt kunt verbinden met mensen. Want er zijn meer manieren om veel mensen te bereiken en je impact vergroten (zoals het schrijven van een boek), maar daarbij zend je meestal alleen maar. Contact leggen met je lezers, kijkers of luisteraars is niet mogelijk. Met een webinar wel!
3. In een webinar kun je mensen verder helpen met een oplossing voor een vraagstuk dat ze hebben. Je geeft veel waarde op deze manier. Dit kun je gratis doen, als ‘proeverij’ voor wat je nog meer te bieden hebt én je kunt het ook met een betaalde versie doen. Dat is afhankelijk van het doel dat jijzelf hebt met het geven van jouw webinar.
Het geven van een webinar heeft dus veel voordelen voor jou:
• Je kunt echt je ei kwijt over je vakgebied, je missie en je visie
• Je bereikt veel mensen, terwijl het interactief is
• Het kost weinig tot geen geld en tijd
• Je krijgt ambassadeurs voor jouw unieke visie
• Je verzamelt informatie over wat je doelgroep bezighoudt, zo kun je nog beter aansluiten met je dienstenaanbod
• Mensen leren je kennen zoals je werkelijk bent
En last but not least: het kan allemaal gewoon vanaf je eigen computer, thuis of op je werkplek. Het is volkomen Coronaproof.
Natuurlijk kun je ook klanten krijgen uit je webinar
Het is de uitgelezen manier om je vak inhoudelijk uit te oefenen, terwijl je tegelijkertijd ook aan marketing en sales doet op een authentieke manier.
Doordat ze je hebben leren kennen en zich met je verbinden, gaan ze je actiever volgen en benaderen ze je soms spontaan.
Je kunt ook zelf actief iemand benaderen die in je webinar een opvallende vraag heeft gesteld of heeft laten blijken dat jouw dienst of product hem of haar écht kan helpen.
Verkopen betekent dat je zelf open staat voor de behoeften van de ander en bereid bent daar een passend aanbod voor te doen. Juist die twee aspecten: luisteren naar je deelnemers en een passend aanbod doen, gaan hand in hand in een webinar.
Als jij een webinar geeft, is dat ook winst voor je klanten!
Voor je deelnemers zitten er veel voordelen aan het volgen van jouw webinar.
• Ze krijgen nieuwe kennis, tips of inspiratie
• Ze hoeven de deur niet uit en kunnen de webinar volgen vanuit hun eigen werkplek
• Ze kunnen vragen stellen voor hun specifieke situatie
• Ze voelen zich verbonden met andere deelnemers
• Ze leren jou en je werkwijze op een laagdrempelige manier kennen. Zo weten ze of ze bij jou aan het goede adres zijn om eventueel van je te kopen in de toekomst.
Een webinar zonder toeters en bellen, maar wel met jouw vuur
En dan toch nog even over die toeters en bellen. Ze kunnen soms helpen en dan zijn ze ook fijn. Maar je hebt ze niet echt nodig. Ze kunnen de feestvreugde van je webinar vergroten, maar jouw vuur is wat mij betreft de pure essentie van het webinar festijn. Wanneer je in een webinar je vuur laat vlammen, zal jouw vuur zich snel weer verder verspreiden én verzilveren. En dat is precies wat mijn klant Marlies ook deed.
Genoeg redenen dus om het gewoon te gaan doen. Mocht je nog twijfels hebben, ik help je graag, dus mail je webinar-vragen gewoon aan greta@bgreatinbusiness.nl
Ik nam trouwens ook nog een podcastaflevering op met Marlies waarin ze vertelt over het webinar dat zij gaf. Die aflevering vind je hier—>
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman