High-end. Hype of tijdloze kracht?
03 november 2023 

High-end. Hype of tijdloze kracht?

Soms hoor ik mensen zeggen: "High-end, dat is ook weer zo’n hype!" Ik vind dat wel een vermakelijk idee. Zelf kwam ik als coach al rond 2014 in aanraking met het concept van een high-end aanbod in je bedrijf.

Maar buiten mijn eigen ervaring die de hype al tegenspreekt: in werkelijkheid is high-end allesbehalve nieuw. Het is een concept dat al eeuwenlang bestaat en zijn stempel heeft gedrukt op verschillende industrieën, waaronder de mode en kleding, met iconische merken als Chanel, Louis Vuitton en Gucci.

Zij veroorzaakte een revolutie 

Chanel, bijvoorbeeld, zag het levenslicht in 1909. Coco Chanel begon een eigen winkel. Het begon als een bescheiden accessoirewinkel die uitsluitend dameshoeden verkocht. En alleen daarvan word ik dan al enthousiast hè. Want dit was al een prestatie voor een vrouw in die tijd. Okay, het was tijdens de eerste feministische golf van 1870- 1920. Maar in die periode bevonden vrouwen zich nog steeds in een ondergeschikte positie op vele gebieden. Ook in zakelijke ondernemingen.

Dat Coco Chanel haar eigen winkel begon getuigde dus van haar onafhankelijkheid en ondernemersgeest.

Verschil maken met een onderscheidende visie

Maar wat Chanel onderscheidde, was haar visie. Haar doelgroep waren vrouwen. Zelfbewuste vrouwen, die geld konden neerleggen voor een hoed of kleding - maar die niet meer wilden passen in het standaardbeeld van vrouwelijkheid. Zij wilde vrouwen kleding bieden die niet alleen stijlvol was, maar hen ook een gevoel van vrijheid, comfort en zelfvertrouwen gaf. Chanel ontwierp mode die de eigen lijn van het vrouwenlichaam volgde - ze verloste hen van het korset en gaf daarmee niet alleen hun kleding, maar ook henzelf een nieuwe vorm. Haar moed en vastberadenheid brachten een revolutie teweeg in de modewereld.

Wat een fantastisch rolmodel is zij!

Grenzen verleggen en afwijken van de heersende normen

Chanel introduceerde iconische kledingstukken zoals de 'little black dress,' die de grenzen van de toenmalige mode verlegden. Haar ontwerpen waren vernieuwend, comfortabel, met oog voor vakmanschap en gemaakt van hoogwaardige materialen. Zij brachten een frisse wind in de modewereld. In die tijd waren goedkopere materialen gangbaar en beknellende kleding voor vrouwen. Chanel bewees dat high-end niet alleen ging over prijskaartjes, maar vooral over staan voor waar je in gelooft, zelfs als dat betekende afwijken van de heersende normen.

 High-End dienstverlening is tijd overstijgend

Dit is precies waar high-end dienstverlening wat mij betreft om draait. Het gaat niet alleen om het aanbieden van premium producten of diensten, maar om het durven afwijken van de gebaande paden. Het gaat om geloven in je eigen visie en de waarde die je te bieden hebt aan je klanten. Het betekent staan voor je overtuigingen, zelfs als ze afwijken van de status quo.

 High-end dienstverlening is geen kortstondige trend, maar een tijdloze gewoonte die de tand des tijds doorstaat. Het gaat om het creëren van diensten die niet alleen je klanten beter bedienen, maar hen ook verder brengen dan hun verwachtingen.

Overstijg met jouw waarde een wereld vol conventionele benaderingen

Vooral door het erkennen van je eigen waarde en deze op een effectieve manier aan je klanten te presenteren. Het betekent dat je bereid bent om anders te zijn, om op te vallen in een wereld vol conventionele benaderingen. Zo huurde ik een prachtige locatie voor mijn live dag ‘Schaamteloos ambitieus & succesvol als vrouwelijke ondernemer’. Een sjieke zaal met een ronde tafel, ‘old board room’ achtige uitstraling. Supersjiek. Ik had flashbacks naar de round table van King Arthur, maar ook naar de witte boorden cultuur in het bedrijfsleven. En hier waren wij. Vrouwelijke ondernemers die next level gaan met hun bedrijf gecombineerd met dansen op muziek van The Cure. Eigenzinnig en vernieuwend into the Forest van ondernemerschap ;)

 Net zoals ik afweek van ‘Old skool boardroom gedrag’ en Coco Chanel afweek van de gangbare mode, kun jij ook afwijken van wat als 'normaal' wordt beschouwd in jouw branche.

De impact van high-end dienstverlening reikt veel verder dan een tijdelijke hype of alleen financiële beloningen. Het stelt je in staat om een diepgaande connectie te maken met je klanten, hen te voorzien van uitzonderlijke waarde en tegelijkertijd je eigen voldoening te vergroten. Het is in mijn visie een benadering van je bedrijfsvoering, je dienstenaanbod die vernieuwing realiseert. Het is eerder een keuze die een tijdloze kracht vertegenwoordigt.

High-End, de keuze voor een tijdloze kracht

Klik hier om je aan te melden voor de gratis online masterclass en ontdek hoe je de tijdloze kracht van high-end dienstverlening kunt benutten om je inkomensplafond te doorbreken en je impact te vergroten.

 Bgreatinbusiness, sparkle & shine.

Greta Krijgsman


Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen