Een grote valkuil waarin ik veel vrouwen zie stappen is dat ze in een verkoopgesprek hun hoogste waarde niet verkopen. Ze luisteren goed naar de klant, vragen door, maar doen dan een aanbod dat geen recht doet aan hun eigen hoge toegevoegde waarde. Dat weten ze van zichzelf. Ze kennen echt hun eigen blokkades wel. En toch gebeurt het ze steeds weer.
Ze bieden een dienst aan onder hun niveau, voor een lage prijs en waarmee hun klant niet het maximale resultaat haalt. Dat vind ik doodzonde. Daarmee laten ze niet alleen zelf omzet en voldoening liggen, ze laten hun klanten ook in de kou staan. En dat zien ze zelf dan weer niet.
Doe je klant een plezier en verkoop je hoogste waarde
Kijk, het lijkt misschien klantvriendelijk om je klant iets te verkopen voor een lagere prijs. Ik hoorde laatst ook weer een ondernemer pochen dat hij zo voordelig geprijsd was, de goedkoopste in zijn branche. Hij was er echt trots op. Ik snap dat wel. Voor sommige mensen is prijs het enige leidende motief. En een sport om een prijsbokser te zijn.
Voor mijn klanten geldt dat niet. Zij willen niet iets verkopen voor de laagste prijs, ze zijn geen prijsboksers. Ze zijn nauwelijks bezig met die prijs, want ze willen goed werk verrichten. Ze zijn coaches/ trainers/ adviseurs die bevlogen zijn en grote transformaties realiseren voor hun klanten. Zij willen het beste voor hun klanten. Dat hoeft dan niet de hoofdprijs te kosten, zeggen ze. Dan doen ze hun prijs dus omlaag. Of ze verkopen een lager geprijsd product.
Toch zit daar precies het paradoxale
Ik vind dat je, als je het beste voor je klanten wilt, ze ook het beste moet geven. Dat kan alleen als je er de juiste prijs voor krijgt. Ga je je beste prestaties leveren tegen onderbetaling, dan put je jezelf uit en kun je je klant niet het beste bieden. Dan doe je je klant tekort. Dat jij dus de prijs vraagt die je dienst waard is, en die kloppend is qua energie is logisch toch?
En dan nog iets. Om je klant het beste te geven, moet je hem ook je best passende dienst verkopen.
Niet het lichtere pakket dat vriendelijker geprijsd is omdat jij dat gemakkelijker durft aan te bieden.
Omdat jij die lagere prijs wel durft te noemen, maar die hogere prijs voor die beste dienst met maximaal resultaat niet.
Omdat jij bang bent een Nee te horen.
Omdat jij bang bent een klant te verliezen. Omdat jij…
Ik vind dat je je klant serieuzer moet nemen dan je eigen argumenten om het niet te doen.
Get over it!
Doe je klant een plezier en verkoop je hoogste waarde.
Dat wil zeggen dat je je klant het beste moet verkopen als je het beste wilt voor je klant. Tegen de prijs die dat beste aanbod waard is. Met die hoogste waarde van jou, en die hoogste prijs. Ook als je het eng vindt.
Ik vind oprecht dat het jouw taak is om je over die schroom heen te zetten en het allerbeste aan te bieden én als prijs te vragen. Dan ben je het meest klantvriendelijk, dan doe je die klant het meeste plezier.
Je beste aanbod doen en de bijbehorende prijs vragen , dat vergt iets van je
Het vraagt echt iets van je. Het vraagt dat je weet hoe je zo’n beste aanbod vormgeeft. Het vraagt dat je weet hoe je een verkoopgesprek opbouwt. Welke vragen je stelt, of juist niet. Wanneer en hoe je je prijs noemt. Dat soort dingen. Maar het vraagt meer. Niet alleen van je verkooptechnieken. Die ik je kan leren.
Maar ook van jou persoonlijk.
Je moet de persoon zijn die dat aanbod kan dragen. Die de prijs kan dragen. Heel vaak zitten daar nog een paar dingetjes in de weg…
Die ‘dingetjes’ (oké, dat kunnen best grote dingen zijn, I know – angst voor afwijzing bijvoorbeeld zit diep) los je niet zomaar op. Maar het kan wél snel. Daarvoor heb ik de Vuur-Waarde-Impactdag ontwikkeld. Om in jezelf, jouw belemmeringen en vaak onbewuste angsten die rondom waarde en geld spelen te duiken en die om te buigen. Om het vuur in jou weer te laten oplaaien, waardoor je krachtig en zelfverzekerd je klanten het beste kunt aanbieden wat je te bieden hebt.
Tijdens de Vuur-Waarde-Impactdag leer je hele praktische zaken over waarde en prijsbepaling
De Vuur-Waarde-Impactdag omvat hele praktische zaken. Over waarde en prijsbepaling. Zoals hoe je zorgt dat je met de juiste mensen in gesprek komt die jou op waarde schatten. En simpele manieren om je dienst onweerstaanbaar te maken zodat je klanten met plezier hoge prijzen betalen.
En er is meer dat super belangrijk is, en het grootste verschil maakt, maar wat je nergens anders leert in deze combinatie. We gaan namelijk ter ondersteuning ook fysiek met vuur aan de slag en zelfs vuurlopen. Daardoor ontdek je deze dag je onbewuste overtuigingen en blokkades op waarde toevoegen en de bijbehorende hogere prijzen vragen die je waard bent. Die overwin je. Kun je je voorstellen hoeveel sneller je je bankrekening daarmee vult. En je vrijheid als mens en als ondernemer snel toeneemt? En hoe jij nog meer van betekenis kunt zijn?
YES! Bied je dienst aan op je hoogste niveau, met het grootste resultaat voor je klant en krijg de hoge prijs die daarbij hoort. De Vuur-Waarde-Impactdag helpt je daarbij.
Ik gun je die dag. (en jouw klanten ook 😉 KLIK HIER voor de Vuur-Waarde-Impactdag—>>>
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman