7 praktische tips waardoor je vandaag al leukere verkoopgesprekken kunt voeren
01 februari 2018 

7 praktische tips waardoor je vandaag al leukere verkoopgesprekken kunt voeren

Op de één of andere manier vinden veel ondernemers verkoopgesprekken vervelend. Ze vinden verkopen een naar woord, een ‘jeuk’ woord hoorde ik laatst. Vandaag nog zei iemand tegen me “Mijn diepste wens is dat het allemaal vanzelf op me af komt en dat ik nooit meer achter klanten aan hoef te zitten”.

Natuurlijk willen ze wel graag hun aanbod verkopen, maar ze willen liever niet ‘verkopen’… Dat is eigenlijk behoorlijk paradoxaal toch?

En… het is ook ontzettend jammer. Want… de meeste ondernemers die ik persoonlijk spreek zijn enorm gedreven. Ze hebben een fantastisch product of dienst, ze kunnen echt van betekenis zijn voor anderen.

En… het is ook heel begrijpelijk, want voor de meeste van deze ondernemers geldt dat ze expert zijn in hun eigen vakgebied. Ze zijn niet per se bedreven in commerciële vaardigheden en al helemaal niet in verkopen.

Daarbij komt ook nog dat verkopen vaak een negatieve lading heeft. “Dan moet ik iemand overtuigen en dat wil ik niet” zei laatst iemand. “Ik ga toch niet iemand iets opdringen…” hoor ik ook regelmatig.

Het goede nieuws is: verkopen kun je leren, én nog fijner nieuws is, het kan ook echt leuk zijn en voldoening geven. (Zonder overtuigen en vooral ook zonder opdringen!)

Je kunt verkopen op een manier waarop je je expertstatus juist goed kunt gebruiken. Je kunt al in je verkoopgesprek je potentiële klant helpen én als vanzelfsprekend je product/ dienst noemen, op een manier die niet als verkopen voelt maar het uiteindelijk wel is. Je potentiële klant zal alleen maar blij zijn met je in zo’n gesprek!

7 Praktische tips waardoor je vandaag al leukere verkoopgesprekken kunt voeren

Verander je MindSet: Verkopen is helpen, verkopen is een eerlijke ruil tussen iemand die een behoefte heeft en iemand die een aanbod heeft.

Leef je in: Wie is jouw potentiële klant? Waar zit je potentiële klant mee? Wat beweegt hem/ haar? Wat is de toegevoegde waarde van jouw product/ dienst voor zijn/ haar klanten? Wat is voor jouw prospect een urgente reden om een aankoop te rechtvaardigen?

Wees nieuwsgierig: Stel veel vragen en help je potentiële klant helderheid verkrijgen in de situatie. Laat OMA thuis; je Overtuigingen, Meningen en Aannames. Wees zo blanco mogelijk, maar wel voorbereid vanuit je expertise. Voor jou is het heel helder waarom jouw product een oplossing is, maar dat is voor jouw prospects bijna nooit het geval. Zij zijn zich vaak niet eens bewust van de oorzaak van de negatieve aspecten van hun situatie.

Geef waarde: Breng al iets in in het verkoopgesprek, iets wat je potentiële klant direct al verder helpt. Het is een cadeautje en tevens een proeverijtje. Hou de kaasboer in je achterhoofd, geef een blokje kaas, bepaal wat jouw blokje is. En hou wel in gedachten dat de kaas, het grotere stuk, jouw betaalde dienst/ product is. Hou ook in gedachten dat die pas gekocht zal worden als het blokje aansluit bij wat deze potentiële klant lekker vindt en waar hij/ zij zin in heeft en heel plat gezegd of hij kaas lust.

Onthecht je van het resultaat: Stel procesdoelen voor je gesprek. Wie zaait zal oogsten en wie op de juiste manier en met liefde en aandacht zaait zal echt gaan oogsten. Maar wie alleen gefocust is op oogsten, plukt ‘onrijpe vruchten’. Wees dus vooral gefocust op het proces, je wordt er steeds beter in en zult vaker oogsten en je oogst zal van betere kwaliteit zijn.

Wees blij met een Nee: Een Nee is een enorme groeikans!

Iedere keer dat je een Nee krijgt, kun je iets leren over de motivatie van de prospect waarom die niet tot koop overgaat. Dit kan aan heel veel factoren liggen. Hoe beter je leert wat die factoren zijn, hoe beter je daar weer op kunt anticiperen in een volgend gesprek, in je marketing, je productontwikkeling etc. Bovendien wanneer een Ja een echte Ja is, namelijk een invulling van een werkelijke behoefte, bouw je een geweldige relatie met je klant, waarbij je samen op pad gaat!

Bereid je voor: Ken de fundamentals van verkoopgesprekken, de logische stappen om te volgen, de vragen die je wilt stellen en handig zijn om te zeggen. Zorg dat je een aantal standaardscripts voor handen hebt. Heb je persoonlijke presentatie op orde, gepaste kleding, schrijfmateriaal etc. Verzamel voorkennis van deze prospect, bijvoorbeeld via de website, linkedIn.

Wat gaat jou helpen om met meer plezier verkoopgesprekken te voeren?

bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman

Ps, heb je deze gratis checklist om snel meer ideale klanten te bereiken al gedownload?

Je krijgt ook nog eens regelmatig tips & inspiratie voor verkopen met V.U.N. & Flair en om je ideale bedrijf te bouwen. GRATIS CHECKLIST DOWNLOADEN

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Nicole Hoogenboom
Door

Nicole Hoogenboom

op 26 Mar 2018

Bedankt voor deze tips Greta, ik print ze uit en hang ze op. Hard nodig.

Greta Krijgsman
Door

Greta Krijgsman

op 29 May 2018

Hoi Nicole, graag gedaan! Veel succes met het toepassen.

Arja
Door

Arja

op 19 Apr 2019

Beste Greta, ik heb al diverse keren geprobeerd je eBook te downloaden, alle velden netjes ingevuld, maar krijg steeds een foutmelding (unknown error). Heb je een tip?

Greta Krijgsman
Door

Greta Krijgsman

op 13 May 2019

Beste Arja,Excuus voor mijn extreem late reactie, en voor het ongemak! Op de één of andere manier is er een flinke storing geweest. Het is inmiddels in orde, ik zal je nog even een extra berichtje sturen. Groetjes, Greta Krijgsman

Reactie plaatsen