Gun je je klant je hoog geprijsde aanbod?
05 mei 2022 
in sales

Gun je je klant je hoog geprijsde aanbod?

Je gunt je klant je hoogst geprijsde aanbod.

Toch?

Ik kan me niet eens voorstellen dat je hem of haar minder gunt.

Het is immers het aanbod waarmee jouw klant het allerbest bediend wordt. Waarmee hij of zij de grootste transformatie behaalt en het beste is wat jij te geven hebt.

Ja natuurlijk gun jij dat je klant. En ja, daar hoort ook volkomen logisch het hoogste prijskaartje bij.

En weet je wat zo gaaf is?  Jouw klant weet dat ook én is meer dan bereid om het met veel plezier van je te kopen.

Althans: wanneer je next level gaat met je sales.

 

Next level sales legt jouw klant in de watten

Het grootste geheim van sublieme sales, en dat vind ik echt next level, is dat het volkomen draait om waarde toevoegen.

Je verkoopgesprek is al een heerlijke ervaring voor je potentiële klant.

Die voelt zich in de watten gelegd door jou.

Dat komt doordat alles wat je doet in het gesprek duidelijk maakt dat jij het beste met hem of haar voor hebt.

Met je vraagstelling getuig je van dieper inzicht en je brengt je klant op ideeën. En je gaat zelfs nog een stapje verder: je schetst een toekomst die die nog niet voor mogelijk had gehouden.

 

Je voegt waarde toe door een nieuwe, mooiere realiteit te laten zien

Die toekomst hoeft niet heel hoogdravend te zijn. Want dat is wat je misschien wel denkt nu.. ‘Jeezz, ik moet het wel waar kunnen maken..’

Dat klopt, je verkoopt geen luchtkastelen. Wel keiharde realiteit, en dat die gewoon haalbaar is voor jouw klant weet jij immers uit eerdere ervaringen. Dus die realiteit schets je als je die voor je ziet voor deze klant.

Je gaat in op het verlangen waarvan jij weet dat het gerealiseerd kan worden.

Het is haalbaar en jij weet hoe. Dus leg je je klant in de watten, laat je zien hoe dat kan met specifieke tips voor deze unieke klant.

 

Je helpt je klant al voordat er een deal gesloten is

Het heerlijke van waarde toevoegen in je sales is dat je je klant al helpt in het verkoopgesprek! In dat gesprek waarvan je soms stiekem nog denkt dat je er alleen maar komt hálen. En de kunst van sublieme sales is dat je dat doet zonder er iets voor terug te verwachten. Je deelt je enthousiasme voor wat mogelijk is. Ultiem, vanuit jouw kennisgebied.

Stel je voor dat je een burn-out coach bent, op salesgesprek bij een bedrijf. Je weet dat energiemomenten creëren op een dag helpend is om vitaal te blijven. Om burn-out te herstellen maar ook om hem te voorkomen. Wanneer bedrijven hun medewerkers zouden leren om die momenten toe te voegen tijdens hun werkdag worden ze productiever, helderder waardoor ze meer nieuwe ideeën genereren, betere resultaten genereren, én het ziekteverzuim gaat naar beneden.

Je vertelt vol enthousiasme over ervaringen bij een bedrijf waar je je programma hebt gedraaid en de effecten daarvan. Die energiemomenten inbouwen, dat is iets wat jij hun leert, waarvan zij niet wisten dat het helpend is en hoe makkelijk dat toe te passen is.

Ze weten ook niet wat de briljante effecten daarvan zijn.

Je schetst die effecten tijdens het gesprek en je ziet je gesprekspartners opveren: dát is een super idee van je! Die effecten, en zo simpel – dat willen zij ook. Ineens zien ze een perspectief dat ze nog niet eerder zagen.


Help verder, noem het geldbedrag!

De volgende stap is voor veel ondernemers nog lastiger: het helpt enorm wanneer je je aanbod kunt doorrekenen in geld. Zeker wanneer jouw klant een beslisser is binnen een (groot) bedrijf, zal die het besluit om jouw aanbod te kopen relateren aan de simpele afweging of het geld oplevert. Wanneer je in je gesprek al bedragen genoemd hebt, heel concreet en tastbaar, is het makkelijker voor jouw potentiële klant om de knoop door te hakken.


Sales is service

Je dienstverlenende houding is al waardevol voor je klant. Hij ziet de toekomst voor zich, doordat jij die vanuit zijn verlangen geschetst hebt. En je hebt ook nog laten zien hoe die toekomst gerealiseerd kan worden. Dit is next level sales! Jouw klant heeft een positieve ervaring met je gehad en geloof me: dat is onontbeerlijk in sales aan bedrijven.

Wanneer er nu nog geen ja komt, zal een volgend gesprek om de relatie uit te bouwen waarschijnlijk toch positief ontvangen worden.

De realiteit leert dat je klant vaker direct, met veel plezier een ‘Ja’ geeft op je hoogst geprijsde aanbod.

Die snapt direct de toegevoerde waarde van jouw dienst en dat zijn organisatie daarmee ook next level zal gaan. En zo gaat jouw next level sales, ook next level resultaten opleveren voor jouw klant. 

Zijn jouw sales skills al next level?  

Bgreatinbusiness, sparkle & shine

Greta Krijgsman

P.S. Wil je ook next level gaan in je sales en bedrijf? 17 juni organiseer ik een live dag daarover. KLIK HIER-->>>


Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers, met name vrouwen geholpen bij de omzetgroei van hun bedrijf. Als sales-executive voor een zakelijke dienstverlener bezocht ik jarenlang 34 bedrijven per week. Ik moest zelf binnen zien te komen bij deze bedrijven en de afspraken regelen. Wat heb ik daar enorm veel van geleerd! Toen ik mijn eigen dienst als zelfstandige moest verkopen ontdekte ik: Brrrrr, dat was andere koek! Ik moest drempels overwinnen om 'mezelf' te kunnen verkopen. Zo ontstond het Verkopen met V.U.N. & flair. Een bewezen succesformule voor verkopen met plezier die gewoon goed voelt. Ik leer deze nu al jaren aan mijn eigen klanten en ook voor hen maakt het een wereld van positief verschil. Ziel en zakelijkheid gecombineerd :)
Reactie plaatsen

Gratis audioles: 'Krijg vaker een dikke vette 'JA' in verkoopgesprekken'

Gemakkelijk te luisteren tijdens je wandeling, hardlopen of koken bijvoorbeeld ;)

50%
Yes, jij ontvangt de gratis training 'Hoe je omgaat met bezwaren in verkoopgesprekken'
Waar mag ik de gratis training naartoe sturen?
Download nu