Een succesvol bedrijf én balans tussen werk én privé
05 december 2022 

Een succesvol bedrijf én balans tussen werk én privé

In de jaren negentig verspreidde SIRE een spotje waarin een gezin aan tafel zit. Drie kinderen, nette kleding, fris gewassen.  En een man, de vader, strak in pak. De man kijkt wat ontheemd om zich heen, de kinderen stil en afwachtend.

Dan komt moeder trots binnen met een rollade en zet deze voor vader neer die begint te snijden. Je ziet één van de kinderen duidelijk denken en je hoort zijn gedachte: ‘Wie is toch die man die op zondag het vlees snijdt?’

Het beeld was natuurlijk volkomen zwart/wit neergezet. Toch was het een ding en het speelt voor veel mensen ook nu nog: de balans tussen werk en gezin. Of werk en privé. Dat daar nog steeds veel te winnen valt is duidelijk. In de jaren negentig was het de vader die werd aangesproken op die disbalans. Tegenwoordig zoeken zowel vrouwen als mannen naar een evenwicht tussen thuis en carrière.

Voor vrouwen speelt er nog iets anders, merk ik.

Het schrikbeeld: zakelijk succes gaat ten koste van privétijd of gezin 

Iets waar veel van mijn klanten, de vrouwen die een eigen bedrijf hebben, tegenaan lopen is dat ze druk zijn.

Gisteren voerde ik een strategiegesprek en deze ondernemer zei het zelfs letterlijk: ‘Ik ben bang dat ik het te druk krijg als ik doorgroei met mijn bedrijf’.

Toch wil ze doorgroeien. Het frustreert haar dat ze vastzit op het punt waar ze nu zit. Ik vind het knap van haar dat ze zich al bewust is van de angst die haar tegenhoudt. Dat heb ik haar ook verteld in het strategiegesprek. Je bewust zijn van je angsten of belemmerende gedachten die je tegenhouden in je bedrijf is een belangrijke eerste stap. Als je bang bent dat doorgroeien met je bedrijf betekent dat er geen tijd meer is voor je gezin of andere dingen die ook belangrijk voor je zijn. Of als je bang bent dat doorgroeien veel stress en onrust met zich meebrengt. Ja, dan is het logisch dat je het wel wilt maar toch niet de stappen zet die nodig zijn.

Wie is toch die man die op zondag het vlees snijdt?

Het laatste wat je wilt is dat je kinderen zich afvragen: ‘Wie is toch die vrouw die op zondag het eten opschept?’ (want die rollade uit 1997, die is anno 2022 natuurlijk ook een tikje achterhaald 😉). 

Dat dat schrikbeeld niet reëel is, dat er weinig kans is dat je bedrijf je totaal vervreemdt van je gezin, weten we vaak best wel. Er zijn immers talloze manieren om een succesvol bedrijf te bouwen terwijl je ook tijd hebt voor andere zaken. Toch blijft het wel een hardnekkig schrikbeeld en een uitdaging. 

Ik denk zelf dat dat komt omdat we toch veelal de rolmodellen zien waarvoor dat geldt, zelfs in dat spotje van SIRE. Ik bedoel, je krijgt met dit soort overvloedige beeldvorming toch direct de indruk dat dat een offer is dat je kennelijk moet brengen? Dat je moet kiezen: óf investeren in je werk, óf een aanwezige ouder zijn die een betekenisvolle rol speelt in het leven van je gezinsleden? En-en zie je vrijwel nooit.

Helpende rolmodellen: mijn vader deed het voor

Dicht bij huis heb ik zelf een ander voorbeeld gehad. Mijn vader was juist wel veel thuis. En hoewel het de jaren zeventig waren en dit nog heel uitzonderlijk was, hielp hij zelfs soms op school. Ik herinner me dat hij een keer meeging als begeleider op een schoolreisje. Hij overleed helaas al toen ik tien jaar was. Maar wat ben ik blij en dankbaar voor de tijd die we samen hadden. Hij was voor mij een rolmodel waarbij zijn werk en privé/gezin prima samengingen. Zulke rolmodellen helpen ons. Zowel van mannen als van vrouwen die het doen op een manier die inspirerend is, die het anders doen, of vernieuwend zijn. 

We hebben rolmodellen nodig die een tegenstelling vormen tot de rolpatronen die we gewend zijn of dus gechargeerd voorgespiegeld krijgen. In mijn mastermind in het programma Bloom Executive voor vrouwelijke ondernemers stimuleren de deelnemers elkaar als rolmodel, dat helpt enorm. Wanneer iemand dan vertelt dat ze iedere middag de tijd neemt om rustig te wandelen, een dutje te doen en een uur aan haar boek schrijft terwijl ze een omzet van ruim een ton draait, dan snap je dat dat voor de andere vrouwen heel inspirerend werkt.

Helpende strategieën om werk en privé in balans te krijgen

De manier waarop je je bedrijf inricht is bepalend voor hoe druk je bent.

Een helpende strategie die je kunt toepassen is het aanbrengen van focus en structuur. Dat brengt vrijheid, rust en ruimte. Zelfs als je een creatief iemand bent en van nature met de flow leeft (zoals ik ;)) kun je heel simpel wat kleine veranderingen aanbrengen die wel een mega verschil maken.

De manier waarop je je dienstenaanbod vormgeeft kan ook een enorm verschil maken. Hou dat zo simpel mogelijk met hoge waarde voor je klanten. Dat levert je tijd én geld op.

Zo besprak ik met de ondernemer uit het strategiegesprek hoe ze haar huidig aanbod kan upgraden waardoor het nog waardevoller voor haar klanten wordt, terwijl het haar minder tijd kost. Doordat het waardevoller wordt voor haar klanten en ze taal gaat gebruiken waardoor haar klanten dat ook herkennen, kan ze de prijs ook hoger maken. Dan kan ze met minder klanten meer inkomen genereren.

Zo heeft ze volop tijd om haar bedrijf te laten groeien, vlees te snijden, of met schoolreisjes mee te gaan, of lekker in haar eentje te lummelen en genieten van me time als ze daar zin in heeft. Een rolmodel dat lummelend de vastgeroeste patronen in ons denken doorbreekt 😉 

Wil je ook doorgroeien met je bedrijf én balans? Boek dan nu een coachcall --->>>

bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen