Waarom een Niche kiezen zo belangrijk is
18 mei 2017 

Waarom een Niche kiezen zo belangrijk is

Waarom zou je een Niche kiezen?

Een Niche kiezen is zo belangrijk omdat je daardoor helder maakt wat je doet en voor wie. Je kunt je expertise gaan ontwikkelen, je klanten nog beter helpen en je wordt nog aantrekkelijker voor hen.

[tweetquote]Alles voor iedereen is niks voor niemand…[/tweetquote]

Is dat nou echt zo?

Vergelijk het een beetje met hagel schieten…

Je raakt misschien wel iets, maar raak je wat je wilt? En je gebruikt heel veel hagel…

Een lucratieve Niche werkt twee kanten op.
Voor jouw klant is het heel aantrekkelijk omdat je een specifiek soort klant heel goed leert kennen, hun probleemgebieden, hun grootste worstelingen en daar een heel gepast, specifiek antwoord voor hebt. Zij worden dus heel goed geholpen door jou want jij bent als het ware de aangewezen persoon.

Voor jou is het heel aantrekkelijk omdat jij voor jouw klanten heel aantrekkelijk wordt, waardoor je ook makkelijker nieuwe klanten aantrekt. En heel belangrijk; omdat je daardoor heel goed je marketingstrategie kunt opbouwen. Doordat je je Niche specificeert weet je vaak meteen waar die zich bevindt en waar jij dus ook moet zijn om je klant te vinden. Al je uitingen zowel off line als on line worden veel gerichter op de juiste, jouw ideale klant, en kun je nu allemaal veel doeltreffender inzetten. Dat scheelt je enorm veel tijd en moeite en levert je veel meer op!

Een Niche gaat verder dan een doelgroep kiezen.

In een Niche ga je ook echt op zoek naar het urgente probleem en jouw specifieke oplossing. Bij het kiezen van een lucratieve Great Niche ga je nog een stap verder. Je gaat dan ook jouw unieke aanbod voor dat urgente probleem definiëren, jouw handtekening als het ware.

Je onderscheidt je daarmee niet alleen van je collega’s, je bent authentiek en voelt je als een vis in het water.

Dit zijn dan ook direct een aantal van de succesfactoren voor een Lucratieve Great Niche.

Ik deel er graag nog 5 met je:

  • Er zit een kennisgat in, je helpt bijvoorbeeld managers om coachend leiding te geven, waardoor ze veel meer ontspannen zijn en veel effectiever zijn.
  • Er zit  urgentie in, als de managers niet veel meer ontspannen zijn dan kunnen ze uiteindelijk burn out raken en door de stress die ze op dit moment ervaren zijn ze minder goed in staat leiding te geven. Dat is bijvoorbeeld direct terug te zien in het resultaat van de afdeling, maar ook in het welzijn van de medewerkers. (minder urgent, lange termijn)
  • Je kunt een langer aanbod creëren. In bovenstaand voorbeeld kun je je direct voorstellen dat er voor deze managers een kort laagdrempelig product aanwezig is, maar ook een langer programma kan worden aangeboden.
  • Jij haalt enorm veel voldoening uit deze Niche, er zit een soort toegevoegde waarde voor jou bij waar je een bepaalde noodzaak voelt. Je ziet een worsteling waarvan jij weet dat er écht een oplossing voor moet komen en dat het de wereld als het ware een beetje mooier kleurt.
  • Er moet een investeringsbereidheid zijn, of budget zijn. Jouw klant moet het echt willen, bereid zijn ervoor te betalen. (dit laatste zal ook vaker het geval zijn wanneer je zelf je Niche goed kiest)

Een client van mij vertelde me dat het echt ongelooflijk was, dat ze nu werkelijk met 50 % minder klanten werkte maar dezelfde omzet heeft. Ze heeft daardoor meer aandacht voor haar klanten en kan bouwen aan haar bedrijf. Ze is ontspannender en richt zich nu op haar lange termijndoelen en daarmee kan ze nog meer impact hebben. Dit is wat het zich richten op haar lucratieve Great Niche haar en haar klanten gebracht heeft.

Soms voelen ondernemers weerstand bij het kiezen van een Niche.

Ze hebben het gevoel dat ze mensen uitsluiten of kansen laten liggen.
Je zult juist ervaren dat zich veel meer kansen gaan voordoen en dat je veel meer mogelijkheden ziet en ook krijgt. En natuurlijk hoef je niemand uit te sluiten. Als iemand bij je komt en je dienst wil afnemen zonder dat die echt tot je Niche behoort, kun je altijd besluiten Ja tegen deze persoon te zeggen.

Ik wens je veel succes bij het bepalen van jouw eigen lucratieve Great Niche!

Vind je het fijn dat ik je daarbij help? Kijk dan op deze pagina: Vind je lucratieve Great Niche

bgreat, sparkle & shine!

Greta Krijgsman.

Ps, vind je dit artikel ook interessant voor anderen? Deel het dan gerust via de deelknoppen hieronder.

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen