We willen allemaal het beste voor onze klanten. Net zoals we ook het beste voor onszelf willen.
Voor vrouwen is dat laatste trouwens nog best een dingetje. Bevallig en dienstbaar zijn lijken nog steeds grote deugden. Zijn ze ook, maar alleen als het deugdelijk voor alle partijen is.
Sales is service vind ik. Dat betekent naar mijn idee dat je dienstbaar bent als je je grenzen goed bewaakt en je professionaliteit voor de klant inzet. (Dus niet nederig ja knikken…)
Be a queen in sales
Wanneer je je voelt als een koningin in je salesgesprek kan er niet zoveel misgaan. Het gaat mis als je je als een onderdaan gedraagt. Wat je wilt is gelijkwaardigheid.
En ik weet dat we snel geneigd zijn onze klanten als koningen te zien en onszelf als onderdaan. Niets is meer ondermijnend voor de service die je verleent aan je klanten als je in die positie gaat zitten.
Wanneer je je gedraagt als een onderdaan van je klant, dan neem je orders aan, aanwijzingen. ‘U vraagt, wij draaien’ dat idee.
Orders aannemen is geen service
‘Wat is er nou mis mee om je klant te dienen en te geven wat ‘ie vraagt?’, denk je misschien.
Nou, het lijkt dus zo dienstbaar maar het ding is: je klant vraagt op basis van zijn of haar kennis en kunde van het vakgebied.
Jouw kennis en kunde overstijgt die vraag in de meeste gevallen. Jij bent immers niet voor niks professional, ervaren, en hebt een visie in je vakgebied.
Wanneer je dus alleen maar draait wat zij vragen, missen ze jouw waardevolle bijdrage.
Geef die waardevolle bijdrage, jouw service dus. Dat doe je door in je salesgesprek tegenwicht te geven. Jouw visie op de vraag van je klant kenbaar te maken. Laat zien wat er nog meer mogelijk is, hoe de vraag zelfs nog beter ingevuld kan worden. Ga daarover in gesprek. Je zult zien dat je klant het als heel prettig en helpend ervaart.
Service is dienen op basis van gelijkwaardigheid
Jouw klant is een koning en jij bent de koningin. Zo zie ik dat.
Iemand zei eens tegen mij: ‘nee, ik ben een keizerin…’ Tja, dat kan ook. Maar dat voelt voor mij dan weer als jezelf meer voelen dan de ander.
Ik ben zelf echt van gelijkwaardigheid. Maar dan wel gelijkwaardigheid met verschillende specialismen. En dus is mijn visie de moeite waard om in te brengen, zodat mijn klanten kunnen profiteren van míjn specialisme.
Kings and Queens
Streef naar het beste. Dát is service op niveau. Een heerlijke positie voor beide partijen.
Een Kingdom full of love. Daar wordt iedereen écht beter van.
Bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman
P.S. Je kunt je opgeven voor het gratis webinar: 'Hoe je verkoopgesprekken voert die topdeals opleveren' (op een hele natuurlijke manier) KLIK HIER VERDER--->>>