Het mag best wel eens gezegd: zichtbaar zijn is geen garantie voor klanten. En je kunt er ook de verkeerde klanten mee aantrekken. Zeurende, slecht betalende, of klanten die je ontgroeid bent.
Oh help, wat zeg ik nou? Zoiets kun je toch niet zeggen over klanten? Dat ze zeuren, slecht betalen of niet leuk zijn?
Nee inderdaad, dat kun je zeker niet zeggen over je klanten. Sterker nog: ik vind dat je het niet mag HOEVEN zeggen over je klanten.
Want het betekent dat je niet met je ideale klanten werkt, en dat komt door jouzelf. Het zegt alles over de keuzes die jij maakt in je bedrijf. Over de manier waarop jij je marketing en sales uitvoert, en dan specifiek je positionering en zichtbaarheid.
Vergis je niet in die ideale klant
Het lijkt een open deur om weer over die ideale klant te beginnen. Maar heb je die wel steeds scherp voor ogen? Je ideale klant groeit mee met je eigen ontwikkeling en met je bedrijf. Het is dus handig om die steeds weer opnieuw te definiëren. Klopt het nog wel wie je voor ogen heb om aan te trekken met je marketing, je zichtbaarheid?
Wanneer je een blog schrijft of een bericht voor social media helpt het als je specifiek die ideale klant voor ogen hebt. Alsof je er letterlijk mee in gesprek bent. Wat zijn diens problemen, wensen, verlangens, wat heb je daarover te vertellen op dit moment? Je snapt direct hoe je de bal volledig mis kunt slaan als je een probleem bespreekt dat je meest ideale klanten niet meer hebben. Die worden dus ook niet aangetrokken door je bericht. Dus definieer dat steeds opnieuw en daag jezelf daar ook in uit!
Tijdens de SAS-dag op 30 september doen we dat letterlijk. Je maakt je masterpiece aanbod op het hoogste niveau, specifiek voor die meest ideale klant. We maken daarom ook direct een zichtbaarheids-actieplan om die klanten aan te trekken.
Waarom je je uniciteit moet laten zien
En die zichtbaarheid, daar moet je jezelf ook vragen over stellen. Het valt me op dat dat wat het meest aantrekkelijke is aan mensen juist de dingen zijn die ze vaak verstoppen. Herken je dat ook bij jezelf? Dat er dingen zijn waarvan je denkt dat ze je diskwalificeren, waarvoor je je eigenlijk een beetje bang bent afgewezen te worden, waar je je voor schaamt?
Maar weet je, kwetsbaarheid is enorm verbindend. Wanneer je als relatiecoach kwetsbaar deelt hoe je zelf soms ook worstelt in je relaties, dan kunnen je klanten zich in je herkennen. Natuurlijk zorg je ook dat je zichtbaar bent in je kracht, en die toont zich in hoe je met de worstelingen omgaat. Hoe jij je daartoe verhoudt. Jouw visie op de worstelingen en de oplossingen. Dat is al een manier waarop je je uniciteit laat zien.
Wat je deelt, hoeft ook niet per se een worsteling te zijn. Je kunt ook laten zien hoe je aan het daten bent, of wat je in jouw lange relatie tegenkomt, of in een tweede of derde huwelijk. Jij hebt ervaringen, en met specifieke partners, die je uniek maken en die je juist zo aantrekkelijk maken voor mensen die zich daarin herkennen.
Het zijn de dingen waar we ons voor schamen die ons juist zo uniek en aantrekkelijk maken. Inclusief de worstelingen. Laten we niet doen alsof we als ‘expert’ niet mogen worstelen, terwijl we door die worsteling juist zo goed zijn in ons vak! Want daardoor leren we, ontwikkelen we en zijn we juist onderscheidend van onze concullega’s. En trekken we de klanten aan die dat juist waarderen.
Natuurlijk ben je uniek. Er zit zo’n enorme kracht in de waarde zien van je uniciteit en daarmee zichtbaar te zijn.
Maar hoe vind je jouw aantrekkelijke uniciteit?
Hoe kan ik me onderscheiden? Het is een veelgestelde vraag van mijn klanten. Ik snap hem, ik betrap mezelf ook nog wel eens op deze vraag. Heel goed, ha ha ha. Allereerst is dan mijn aandacht te veel naar buiten gericht geweest. Want die vraag komt bij mij eigenlijk alleen op als ik te veel berichten op social media voorbij heb zien komen. Dan lijkt het opeens of ik niks meer toe te voegen heb. Maar als ik gewoon mijn eigen ding doe en mijn ervaringen deel, me afvraag hoe ik mijn ideale klant het beste kan bedienen in mijn blogs, podcasts, mijn aanbod of zelfs rechtstreeks contact, dan ben ik helemaal niet bezig met deze vraag.
Dan doe ik wat in mij opkomt en dat is natuurlijk onderscheidend. Want het is gericht op mijn specifieke ideale klant, voor wat voor haar werkt en helpend is. Dat is per definitie anders en uniek. Ik vind dan ook dat die vrijheid om echt jezelf te zijn essentieel is. Wanneer je te star blijft hangen in je uitgedachte propositie mis je snel een stuk van jezelf in de uitvoering en dus ook van je uniciteit.
De waarde waarmee je je ideale klanten aantrekt
Er zit zo’n enorme kracht in de waarde voelen van je uniciteit. Die hele rugzak aan persoonlijkheid, kennis en ervaring die jij hebt, die niemand anders heeft. En natuurlijk gaat het dan ook over dingen als je gender, je afkomst, je gevoelens, je gekkigheidjes. Als je je vrij voelt om die zichtbaar te laten zijn omdat je de zekerheid voelt dat die enorm waardevol zijn, dat het genoeg is, dan ontstaan geweldige dingen!
Dan word je zomaar opeens gevraagd om te spreken op een congres zoals een klant van mij, die er eerst van overtuigd was dat haar waarde pas gezien zou worden als ze minimaal een boek geschreven had, of een groot bureau voor coaching was in plaats van een éénpitter. Toen ze niet meer focuste op de waarde die ze nog niet had – dat boek, dat grote bureau – maar op de unieke waarde die ze wél had, stond ze ineens op dat congres.
Haar waarde was er lang, die zat gewoon in haar rugzak. Doordat ze haar rugzak leerde uitpakken, de schittering ervan ontdekte, en juist die leerde delen konden anderen die nu ook zien. Én trok ze de klanten aan die dát juist in haar waardeerden, ideale klanten dus ;).
Ontdek weer hoe jij uniek bent!
Er is nog plek voor je op de SAS-dag: de dag waarop je Schaamteloos Ambitieus en Succesvol kunt zijn als vrouwelijke ondernemer. Herontdek je uniciteit, maak je masterpiece aanbod voor je leukst denkbare klant en word weer zichtbaar als je waardevolle zelf! Doe je mee?
Bgreatinbusiness, sparkle & shine
Greta Krijgsman
N.B. De SAS-dag is al geweest. Maar je kunt hier wel een gesprek aanvragen -->>>