Mijn kat leert je koopsignalen
04 maart 2022 
in sales

Mijn kat leert je koopsignalen

Met een oorverdovend lawaai maakt hij het me duidelijk. Hij wil water! Hij geeft een tik tegen zijn drinkbankje en kletterend komt het op onze stenen keukenvloer tot stilstand. Tja, onze kat, een prachtige lieve Britse korthaar is het zat.

Hij werd genegeerd. Terwijl hij dus dorst had.

Hij geeft het eerst altijd heel vriendelijk aan hoor.

Dan kijkt hij me aan met een lief gezicht. Krioelt langs mijn benen. Loopt naar zijn drinkbankje. Gaat er even naast zitten. En als ik het dan niet opmerk.

Dan doet hij hetzelfde nog een keer.

Ja, totdat...

Totdat hij het zat is dus. Dan zet hij zwaarder geschut in. Dan zorgt hij wel dat ik het opmerk. Zodat hij krijgt wat hij nodig heeft. Dan hoor ik dus zo’n kletterend geluid dat ik het wel moet horen.

Slim eigenlijk hè. Ik vind onze kat geniaal!

Potentiële klanten lijken wel een beetje op mijn lieve Britse korthaar

De jouwe ook! Zij laten heel vaak weten dat ze iets van ons willen. Subtiel en voorzichtig. Net als mijn kat dus. Dan begint het ook met een aai. Niet letterlijk natuurlijk. Maar wel met een signaal.

Ze geven een signaal dat ze iets van je willen

Een koopsignaal noemen we dat. Heel handig als je die herkent. Dan voelen ze zich gezien. Je geeft een aai terug. Dat is heel prettig voor de relatie. En heel prettig voor je bankrekening. Want wanneer je de koopsignalen herkent en daarop ingaat, jouw potentiële klant een volgende stap met je zet, kun je dus een deal sluiten met elkaar.

Zorg dus dat je weet wat de koopsignalen zijn van jouw klanten 

Scheelt je ook gewoon tijd. Want dan kom je sneller tot de kern.

Je mist ook het gevaar van afhaken.

Want wat doe jij als je genegeerd wordt of niet gehoord wordt? Grote kans dat je afhaakt toch?

Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Dat je potentiële klanten afhaken terwijl je ze wel goed had kunnen helpen.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat je koopsignalen leert herkennen 

Zodat je je klanten eerder van dienst kunt zijn. Want je snapt, jouw klanten gaan echt niet kletteren met een voederbakje om gehoord te worden. Ha ha ha.

Hoewel…

Als ze een gesprek aanvragen met jou is het direct duidelijk dat ze een behoefte hebben en willen aftasten of jij die behoefte kunt vervullen.

Maar zelfs dan, in zo’n gesprek zijn er talloze koopsignalen die je weer kunt missen.

Gelukkig kun je leren hoe je koopsignalen herkent 

En ze zijn veel subtieler dan je denkt!

Stel dat iemand aan je vraagt: ‘Goh jij hebt toch laatst met organisatie x gewerkt? Wat heb je precies voor hen gedaan?’.

Lijkt misschien pure interesse in jou. Maar het gebeurt ook regelmatig dat die persoon meer wil weten over jouw dienstverlening en zo meer informatie probeert te halen. Hij strijkt langs je enkels en geeft je kopjes.

De vraag op welk dienstenaanbod je hebt wordt ook makkelijk gemist als kans om zaken te doen. Het is heel fijn als je deze vraag naar een volgend niveau brengt met je antwoord. Het miauwen wordt dan echt gehoord.

Ze willen eten, zo simpel is het.

Ze willen jouw dienst kopen

Je moet alleen leren om die signalen te herkennen. Leren hoe het bij je klanten klinkt als ze hun voederbakje door de gang gooien. En wat je dan het beste kunt doen om ze te behagen.

Hoe?

Dat vertel ik je 25 maart in de online masterclass 'Effectieve verkoopgesprekken voeren'. Je kunt nu een ticket kopen om hieraan deel te nemen. 

Het herkennen van koopsignalen en hoe je daarop kunt reageren is een onderdeel van deze masterclass. En er is meer. Dat lees je allemaal als je op deze link klikt: klik door-->>>

Leuk als je erbij bent 25 maart. En ook de hele bonusweek met extra's en de Q & A op 1 april natuurlijk. 

bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman


Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen