3 strategieën om de juiste klanten aan te trekken (die wél in je aanbod willen investeren)
09 oktober 2019 

3 strategieën om de juiste klanten aan te trekken (die wél in je aanbod willen investeren)

‘Pfff… ‘ verzuchtte Susan, ‘ik spreek best veel potentiële klanten, gesprekken genoeg, ze willen wel mijn tips, maar investeren in mijn diensten doen ze niet. Hoe trek ik nou de juiste klanten aan, die wél willen investeren in mijn aanbod?’

Dit kom ik vaker tegen: we willen graag de mensen aantrekken die ons waarderen, niet de mensen die ons, of wat we doen, niet op waarde schatten. Vooral wanneer we groeien en meer inzicht, kennis en ervaring hebben, kan het gaan wringen.

Paul de Blot, Honorair Hoogleraar Business Spiritualiteit van Nijenrode Business Universiteit, leerde mij dat overal sprake moet zijn van wederkerigheid. Ook in business. Het is gewoon noodzakelijk dat energie twee kanten op gaat, zo is er evenwicht.

Als ondernemers geven we veel en veel van onszelf. Dat vraagt veel energie. Energie die we graag geven, maar wat dus wel in evenwicht moet zijn.

En daar is nou precies ook weer het gebied waar het spannend wordt. Daar komt het gedeelte waar het over geld gaat, het verkopen weer om de hoek kijken. En dat vinden we ‘eng’.

Daardoor kiezen we vaak strategieën waarmee we niet de juiste klanten aantrekken. Daarmee zijn we heel erg druk, terwijl het gewoon te weinig oplevert…

En dat kan gewoon écht anders.

Als we bereid zijn om onze schroom onder ogen te zien, en er serieus stappen in willen zetten.

Is het voor jou ook belangrijk om de juiste klanten aan te trekken. Bij wie je je helemaal lekker op je gemak voelt en die je passen als een heerlijke warme jas (en die ook willen investeren in je aanbod)?

Ik kon Susan 3 strategieën aanreiken. En ik deel ze ook meteen maar met jou. Als je je herkent in de mismatch waar Susan nu tegenaan loopt, dan zijn ze wellicht helpend voor je.

1. Upgrade je marketing, zorg dat je de juiste positionering gebruikt om de juiste mensen aan te trekken

Waar je op kunt letten:

  • Past de uitstraling van jouzelf en de taal die je gebruikt nog wel bij de klanten die je aan wilt trekken, en bij wie jij nu bent?
  • Zijn de problemen van de klanten die je in je marketing benoemt, nog wel de problemen van de klanten die je wil aantrekken?
  • Zijn de resultaten die je belooft wel de resultaten waar je nieuwe beoogde klanten warm voor lopen?

2. Omarm je leiderschap 

Als je verder groeit en opschaalt met nieuwe verdienmodellen en aanbod dan word je steeds meer een nieuw soort ondernemer. Een ondernemer die echt onderscheidend durft te zijn in de keuzes die je maakt om je bedrijf écht in te richten naar het leven dat je werkelijk wilt.

Ga staan voor je waarde, kennis en expertise en het aanbod dat daarbij hoort. Zet dat als norm neer.

Je zakelijke ambitie waarmaken, een goede financiële beloning vanzelfsprekend vinden en tijd hebben voor andere belangrijke zaken in het leven (zoals je gezin) op je eigen manier, dat kan soms nog vragen oproepen.

Dat is dan maar zo.

Omarm je leiderschap, je toonaangevende rol die je hierdoor krijgt. Als vanzelf zie je daarmee ook een verschuiving ontstaan in het soort klanten dat je aantrekt, die passen daar veel beter bij.

De nieuwe ondernemer is gewoon niet meer bereid concessies te doen, die streeft naar een succesvol bedrijf én fijn en gezond leven op alle vlakken.

3. Word zichtbaar zoals je echt wilt zijn, laat zien wat je voorstaat met je bedrijf

bgreat, because you are, zeg ik altijd. En dat meen ik ook. Jij bent uniek. Niemand is zoals jij en niemand heeft zo’n unieke visie en missie als jij. Het is heerlijk als je helemaal jezelf kunt zijn (juist met je diverse kanten en openheid van zaken) en daarmee de juiste klanten aantrekt. Dat is namelijk precies wat er gebeurt als je jezelf bent.

Als jij je helemaal uit zoals je echt bent en wat je voorstaat en welke waarde dat vertegenwoordigt, dan snapt jouw ideale klant precies wat jij bedoelt. En ik kan je verzekeren dat het heerlijk bevrijdend is.

Zo, hopelijk heb je wat aan deze 3 strategieën. Susan is ermee aan de slag. Ik hoop dat ze er ook voor jou aan zullen bijdragen dat je meer juiste klanten aantrekt en makkelijker en plezieriger verkoopt.

bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman

P.S. En verkopen moet je toch, ongeacht de prijs die je vraagt! Ik help je. Zodat het makkelijker en plezieriger voor je gaat en je meer uit je bedrijf haalt.
Vraag HIER je gratis adviessessie aan.

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen