Greta Krijgsman
HighLevel Businesscoach
Natuurlijk wil je graag een dikke vette 'JA' in je verkoopgesprekken
Omzet is de basis van je bedrijf. Natuurlijk weet jij dat. Maar verkopen gaat niet vanzelf...
- Krijg je vaak bezwaren in verkoopgesprekken en weet je eigenlijk niet goed hoe je ze kunt ombuigen?
- Blijft dat verkopen voor jou een beetje ongemakkelijk voelen?
- Krijg je vaak een 'Nee' in verkoopgesprekken?
- Ken je het verschil tussen een bezwaar en een 'Nee'?
- Ga je regelmatig onder je prijs zitten om de deal te sluiten?
Hierdoor mis je kansen.
Je hebt jezelf, misschien onbewust, al vaker de vraag gesteld: 'Hoe kan ik beter omgaan met bezwaren in verkoopgesprekken.'
Als je goed met bezwaren kunt omgaan, krijg je vaker een 'Ja' en er is meer!
Je krijgt ook meer opdrachten met een grotere win/win.
Kun je de bezwaren van je klant wegnemen, dan bereik je een deal waar jullie allebei baat bij hebben.
Daarvoor hoef je op geen enkele manier pusherig te zijn. Je zult merken dat klanten juist superblij met je zijn! Je helpt ze immers om toch het besluit te nemen dat ze eigenlijk willen nemen, ondanks hun oorspronkelijke bezwaren. Als je goed met bezwaren kunt omgaan heb je goud in handen. Dan krijg je vaker een dikke vette JA in je verkoopgesprekken.
Leren omgaan met bezwaren is een belangrijk onderdeel van de verkoopmethode die ik gebaseerd heb op mijn jarenlange ervaring: Verkopen met V.U.N. & flair.
Tijdens mijn loopbaan in verkoop (sales) & marketing was ik een topverkoper. Maar toen ik voor mezelf begon , ondervond ik dat het verkopen van je eigen dienst andere koek is dan verkopen in loondienst namens grote organisaties.
Mijn éigen dienst verkopen voelde heel persoonlijk en daardoor negeerde ik koopsignalen. Ook vroeg ik daardoor onvoldoende door naar achterliggende behoeften van de klant. Dus bood ik mijn klanten niet mijn beste dienst aan. Ik durfde ook de hogere prijs die daarbij paste, niet te vragen.
Het gevolg was dat mijn klant vaak niet mijn beste aanbod kreeg, dat ik kansen miste en dat mijn omzet stagneerde. Dus ging ik nog harder werken om potentiële klanten te vinden. Veel uren werk waar weinig omzet tegenover stond.
Dat moest dus anders!
Ik ontdekte wat voor mij wel werkte.
Dat heb ik samengevat in mijn werkmethode Verkopen met V.U.N. & flair.
De drie pijlers waarop mijn methode is gebaseerd zijn:
- V staat voor Verbinding & Vuur
Verbinding tussen de behoeften van de klant én die van jezelf.
Voortdurend in verbinding staan met mijn innerlijk vuur (passie) en missie (het hogere doel).
- U staat voor Uitnodigen & Uitdagen
Nodig je klanten uit om te spreken over hun behoeften en houd het gesprek op gang totdat duidelijk is wat de koopsignalen zijn.
Blijf uitdagen en kom zo tot de beste oplossing voor de klant en voor jezelf. Verras de klant met mogelijkheden waar zij zelf niet aan heeft gedacht. Je laat je expertise zien, én je schetst een groter perspectief voor je klant dat helemaal aansluit op de wensen op het hoogste niveau. (high-end -dienst)
Nodig je klant uit om zaken met je te doen. Vraag dus echt om de deal en zorg dat je een dienstenaanbod op de plank hebt liggen die passend is voor het hoogste niveau en de hoogste waarde die je te bieden hebt.
- N staat voor Nee is okay
Als je kunt omgaan met een nee (bezwaren), kun je pas komen tot verdieping in het gesprek. Dat brengt je naar een volgende fase in het verkoopproces. Als je bezwaren kunt ombuigen naar een Ja, leidt jouw verkoopgesprek tot een win/win-situatie.
Tot slot de Flair. Flair is jouw effectieve en authentieke manier om klanten te inspireren en motiveren. Het gaat er tenslotte niet om dat je imponeert maar dat je inspireert en met plezier je diensten aanbiedt.
Verkopen met V.U.N. & Flair, is authentiek verkopen vanuit verbinding, met plezier helpen op het hoogste niveau.
Met verkopen met V.U.N. & Flair ga je van 'nee is okay' naar een grote, dikke, vette ‘JA’.
In deze speciale gratis audiotraining vertel ik hoe je bezwaren pareert in verkoopgesprekken. Simpel en vol zelfvertrouwen, zonder dat ongemakkelijke gevoel.
Zo mis je geen kansen meer en heb je niet meer de neiging om een aanbod te doen onder je prijs. Dan krijg je JA’ s waarbij je gewoon goed betaald krijgt voor de waarde die je levert.