Ja, je hebt jezelf voor het blok gezet! En nu? Als je de knoop eenmaal hebt doorgehakt om webinars te gaan geven (en hier lees je of dat voor jou handig is en waarom), dan komen er een hoop vragen op die beantwoord moeten worden.
Wat ga je delen? Hoe moet je webinar heten? Hoe kom je over? Hoe maak je er een succes van?
Been there, done that en inmiddels verheug ik me op mijn webinars. Was de eerste keer niet zo, toen vond ik het vooral reuze spannend. Daarom deel ik graag met je wat mij geholpen heeft om dat eerste webinar toch te geven!
Heb je einddoel voor ogen
Dit is misschien wel de belangrijkste tip voor het vergroten van het succes van je webinar.
Je webinar is ideaal gezien onderdeel van de strategie voor de groei van je bedrijf. De strategie die je impact vergroot, voldoening geeft en geld op je bankrekening.
Stel jezelf de vraag hoe je met het webinar dichter bij je einddoel komt. Het webinar is een stapje in de grote reis naar je einddoel immers.
Wat je wilt is daar dichterbij komen, er niet verder vanaf.
Dat doel kan van alles zijn wat in je groeistrategie past: nieuwe adressen op je mailinglijst, meer verbinding met bestaande volgers, een klein product verkopen of inschrijvingen voor je belangrijkste traject. Stel doelen die bij jou passen, en bij de fase waarin je business zit.
Als je bepaald hebt waarvoor je het doet, kun je de inhoud en de opbouw gaan samenstellen (en dat is leuk!).
Wat kan het succes van je webinar vergroten?
Het grote succes van je webinar zit hem voor mij in het gebruiken van je vuur voor je business. De essentie van je werk overbrengen in je webinar.
Gebruik marketing en sales op een authentieke manier, zodat je de grootste waarde voor je klanten realiseert.
Kies een wervende titel
Zelfs als je een gratis webinar geeft, is het belangrijk een wervende titel te gebruiken. Mensen zijn druk en krijgen veel informatie te verstouwen. Dit geldt ook voor jouw doelgroep! Jouw titel moet dus opvallen en direct duidelijk maken wat het oplevert voor een deelnemer. Wees creatief en verdiep je echt in je doelgroep.
Ik heb wat tips voor een wervende titel.
- Bepaal wat op het moment dat je het webinar wilt geven, top of mind is voor jouw doelgroep
Stel dat het winter is en je bent een budgetcoach. Dan zou een goede titel kunnen zijn:
‘5 manieren om geld te besparen op je gasrekening, terwijl je huis heerlijk warm is’
Grote kans dat veel mensen zich aanmelden. Gebruik je dezelfde titel in de zomer, dan meldt zich waarschijnlijk niemand aan.
- Noem je doelgroep in je titel
Om direct de aandacht te krijgen van diegene die je wilt bereiken, werkt het het beste als je diegene direct aanspreekt. Denk maar eens aan een situatie waarin je de aandacht wilt trekken van één specifiek iemand in een groep. Je doet dat meestal door de naam van die persoon te noemen waarna je verder gaat. Die persoon weet dan direct dat je hem of haar aanspreekt en is dan ook eerder geneigd je aandacht te geven.
Benoem dus je doelgroep en als je die al heel specifiek kent en kunt benoemen doe je dat ook in je titel.
Stel je bent een hormooncoach dan zou een titel kunnen zijn:
‘Wat elke vrouw in de overgang moet weten om zich energiek te voelen’
- Doe een belofte in je titel
Wanneer in de titel direct duidelijk wordt dat je iets krijgt in het webinar wat je heel graag wilt dan is dat vrijwel onweerstaanbaar. Doe goed onderzoek bij je doelgroep om erachter te komen wat dat is. Je kunt dat bijvoorbeeld vragen aan een klant die model staat voor je ideale klant.
Supertip: Je kunt het natuurlijk ook gewoon aan je ideale klant vragen!
Een advies, een concrete oplossing voor een probleem, een handige werkwijze is heel aantrekkelijk voor je potentiële klanten. Grote kans dat meer mensen zich aanmelden voor je webinar als je een belofte in je titel plaatst (dit kun je natuurlijk eens gaan testen, wat zeker een aanrader is als je vaker webinars gaat geven).
Hoe kun je dat bereiken in je titel?
Simpelweg door het woordje ‘Hoe’ te gebruiken in de titel.
Wanneer je een carrièrecoach bent zou je een titel kunnen gebruiken als:
‘Hoe je als vrouwelijke leidinggevende in 10 weken 10 stappen vooruit zet in je carrière’
Wat kan het succes van je webinar nog meer vergroten?
Gebruik een heldere structuur
Het helpt je enorm als je een effectieve opbouw gebruikt voor je webinar. Het helpt je bij de voorbereiding en tijdens het geven om je focus te houden.
De meest simpele structuur die je kunt aanhouden is die van inleiding, middenstuk en afsluiting. Het middenstuk is vooral bedoeld voor de inhoud die je wilt overdragen aan de deelnemers. Afhankelijk van de tijdsduur van je webinar zijn er handige tijdsblokken die je kunt aanhouden.
Zo is voor een webinar van een uur een middenstuk van 40 minuten goed te doen. De inleiding gebruik je dan voor verbinding maken, uitleg over het webinar, een stukje storytelling en het voorstellen van jezelf.
Ik gebruik graag bulletpoints voor het aankondigen van de inhoud en houd mij daar ook aan vast als ik de content in het middenstuk behandel.
Hou voor de content die je behandelt in gedachten dat je je klanten wilt helpen en niet overweldigen. Zorg voor interactie en entertainment.
Je hebt zelf misschien wel eens deelgenomen aan webinars die totaal saai waren. Dikke kans dat dat komt doordat de host alleen op zenden gericht was: je kreeg een bak informatie over je heen. Wat zou je zelf anders kunnen doen om jouw deelnemers een andere ervaring te geven?
Supertip: je webinar geef je vooral voor je deelnemers. Het succes van je webinar wordt ook in grote mate bepaald door hoe je deelnemers het webinar ervaren.
Natuurlijk kun je het niet voor iedereen goed doen, dat is ook niet wat ik je aanraad om na te streven. Zoals ik al eerder schreef is hiervoor je ideale klant goed om in gedachten te houden.
Wanneer je voor die ideale klant een succesvol webinar nastreeft, realiseer je altijd een win/ win.
Wanneer je je deelnemers iets wilt aanbieden om een vervolgstap met je te zetten, doe dit dan niet tijdens de afronding maar al op de meest logische plek in het middenstuk. Daar waar het passend is in het geheel en als logisch voelt voor jou en ook wordt ervaren door je deelnemer. Echt verkoopgerichte webinars worden vrijwel nooit op prijs gesteld door deelnemers, maar bedenk dat je je deelnemers tekort doet als je niks aanbiedt om een vervolgstap met je te zetten. Ze willen iets met het thema dat je behandelt, dus geef ze de kans om in actie te komen! Dit kun je op meerdere manieren doen, afhankelijk van je doel met je webinar.
Hoe ik me mentaal voorbereidde op mijn eerste webinar
Ja, ik vond het dus bloedjespannend toen ik mijn eerste webinar gepland had. En ik hoorde ook al die tegenwerpingen in mijn hoofd. Dit is wat me hielp om het toch te doen:
- Mezelf toestaan dat ik boven alles als doel mocht stellen dat ik vooral een leuke tijd met de deelnemers wilde hebben.
- Dat ik wat ik geleerd had, ook op mijn eigen manier kon toepassen.
- Dat ik heel veel zou leren over mijn doelgroep en hoe ik hun verder kon helpen.
- Me focussen op de deelnemers die op een laagdrempelige manier veel waarde zouden krijgen, want dat raakt aan mijn missie.
- De gedachte dat mensen die tijdens het webinar misschien zouden afhaken, nooit ideale klanten zouden worden.
- Dat ik mijn kans op meer ideale klanten vergrootte door het webinar juist wel te geven. Als je me leuk vindt in het webinar, vind je me dat ook in het echt 😉
Na afloop stuiterde ik van de energie, zo gaaf vond ik het!
En dus ging ik het vaker doen.
En ik leerde: wanneer je je verbindt met waar het voor jou in je business en leven om gaat, dan ontstaat je webinar vanuit inspiratie, energie en flow.
Veel succes en plezier met het geven van je (volgende) webinar.
Ik vind het leuk als je een reactie geeft en je ervaringen met me deelt.
Wil je graag dat ik je persoonlijk verder help bij jouw webinar?
Stuur me dan een mail: greta@bgreatinbusiness.nl
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman