Black Friday voor jouw business?
26 november 2021 

Black Friday voor jouw business?

Verwachtte je van mij dat ik volop mee zou stunten met Black Friday? Ik ben immers de salesexpert voor hartgedreven dienstverleners, en hier valt te scoren, toch? Dan had je het mis. Mijn enige Black Friday-actie is dat ik er dit blog over schrijf 😉

Je ziet dat er enorm gestunt wordt door winkeliers. Al een aantal jaren geven ze mega kortingen, tot wel 75% op Black Friday. De derde vrijdag van november. En nu zie je ook ondernemers in andere branches, zoals de zakelijke dienstverlening en coaches en trainers ermee stunten.

Tja, moet je er iets mee, moet je mee met de meute?, is direct de eerste vraag die in mijn eigen hoofd opplopt.

Wat vind je nou eigenlijk van Black Friday?

Ik moet denken aan mijn moeder die me altijd zei dat als iemand in de sloot springt je er toch zeker niet zomaar achteraan springt? Wijze vraag, die me al voor veel meutegedrag behoed heeft. Ik ben dan ook wel een beetje een einzelgänger geworden ha ha ha. And I love it.

In mijn vorige blog schreef ik over trouw blijven aan jezelf. Ik vind dat die vlieger altijd op gaat. Ook bij het wel of niet meedoen met Black Friday.

Dus nee, je moet niet meedoen met Black Friday. Je moet niet mee met de meute. Je moet sowieso niks natuurlijk. Als ondernemer heb je alle vrijheid. Dat is nou het gave van ondernemer zijn! Het kan misschien lijken dat je mee moet met de stroom als alle ondernemers om je heen iets doen. Maar dan doe je precies wat je volgens mij juist niet wilde. Je wilde af van die stroom. Dat stramien waarin je zat voordat je ondernemer werd.

Je wilde je eigen visie uitdragen, je eigen voorwaarden waarop je werkte creëren, de wereld een beetje mooier maken. Doe dat dan ook. Ook in de kleine dingen.

Is Black Friday jouw ding?

Een zeer belangrijke vraag die ik mijn klanten vaak stel is deze: ‘Heb je er zin in?’ Of ‘Word je er blij van?’. Dus in dit geval kun je jezelf afvragen of het je trekt om met prijzen te stunten op Black Friday.

En zo nee, nou dan ben je snel klaar. Tenzij je weet en voelt dat het echt iets kan toevoegen voor jouw business. Wanneer je weet dat het een manier is om je klanten iets te bieden waardoor ze blij worden en kennis met je maken op een positieve manier. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Als je dát voelt, is het handig om toch iets te doen met Black Friday – iets wat past bij jou en bij dit moment.

Stel, het trekt je niet om met prijzen te stunten. Maar je ziet in dat het wel iets kan toevoegen, op jouw manier, voor jouw klanten. Vraag je dan eerst af hoeveel tijd en energie het mag kosten. Die vraag stel ik mijn klanten. Want ze zijn over het algemeen al druk genoeg. En ze hebben juist behoefte aan meer rust. Wanneer je dan toch besluit dat iets voor je gevoel echt wel moet dan helpt het om je te bedenken: ‘Hoe kan het zo simpel mogelijk en in de tijd die ik heb.’ Okay, dan moet je nu heel snel iets simpels verzinnen. Voor nu. Want Black Friday is al… nu! Dat schept dan een kader vol mogelijkheden. Heerlijk, probeer het maar eens.

Dan geef je bijvoorbeeld je webinar in een extra editie, al dan niet gerelateerd aan Black Friday thema's die voor jou of jouw doelgroep relevant zijn. Of je maakt een poll op LinkedIn, je stelt het prijsstunten ter discussie, je organiseert een kennissessie voor je klanten over de effectiviteit van korting. Of je schrijft er een blog over.

Black Friday moet vreugde en kleur brengen

Wat mij betreft moet je nooit zomaar iets doen. Blijf trouw aan wat jij ten diepste wilt met je bedrijf en waarvoor je doet wat je doet. Als een Black Friday actie leidt tot stress en gedoe die op de lange termijn niet helpend is, dan wordt het een zwart scenario.

Leidt het tot vreugde en kleur, dan go for it!

Bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman

P.S. Als je vanuit je passie en essentie je bedrijf verder wilt laten groeien vol vodoening én vrijheid, boek dan nu een vrijblijvend gesprek--->

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen