Weet je wat ik zo schrijnend vind? Ik zie en spreek zoveel vrouwelijke ondernemers die een prachtige business hebben met veel potentieel. Ze zijn gedreven, ambitieus en hebben ook echt iets te bieden. En het wil maar niet goed lukken om dit alles om te zetten in een lucratieve business.
Volgens het CBS is de overlevingskans van een bedrijf dat door een vrouw is opgestart, vrijwel even groot als een vergelijkbare onderneming die door een man is opgericht. Van alle bedrijven die in 2007 zijn opgericht, bestond gemiddeld 91 procent een jaar later nog steeds. Maar na vijf jaar blijkt dit aandeel al gedaald naar 44 procent en in 2014 bleek nog maar 42 procent actief te zijn!
Waarom zou dat ook een reden zijn toch?
Anyway, hoe zou het dan toch komen dat nog minder dan 50% van de bedrijven bestaat na 5 jaar?
Belangrijkste ondernemersskill
Wanneer er te weinig klanten zijn, te weinig omzet en er niks verdiend wordt of wanneer er misschien zelfs geld bij moet dan wordt het echt erg lastig. Soms is stoppen dan geen keuze meer.
De belangrijkste skill die je moet beheersen is verkopen. Je kunt nog zo’n mooi bedrijf hebben, met een mooie dienst/product maar als je het niet kunt verkopen, als je geen aansluiting vindt met je klanten en als je aanbod niet past bij de vraag, dan houdt het snel op.
- Weet wie je ideale klant is
- Weet hoe je die aantrekt, bereikt en behoudt
- Weet hoe je tot een bevredigende deal kunt komen met een passend aanbod voor je klant
En…. klanten komen in de regel niet vanzelf aanwaaien, dus in de actiestand blijven en nieuwe wegen zoeken om potentiele klanten te bereiken, blijft hoe dan ook heel belangrijk.
Vijf ideeën daarvoor zijn:
- organiseer een presentatie voor bestaande relaties en vraag ze ‘nieuwe’ relaties mee te nemen
- vraag je bestaande relaties jou te introduceren bij potentiële klanten
- vraag of iemand jou wil promoten bij zijn/ haar netwerk
- plaats artikelen op social media
- bied een gratis weggever aan
Mijn stelling is: maak het allemaal zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk. Je tijd is kostbaar, doe dat wat werkt en doe het goed, in verbinding met de (potentiële klant) en jezelf.
In mijn Gratis checklist vind je 45 manieren om je ideale klant te bereiken.
Wanneer je een aantal van deze manieren, gedurende een vaste periode, doelgericht gaat toepassen, krijg je gegarandeerd succes.
Klik HIER om de gratis checlist 45 manieren om ideale nieuwe klanten te bereiken te downloaden
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman.
Ps, vind je dit artikel ook interessant voor anderen? Deel het dan gerust via de deelknoppen hieronder.