Deze week moest ik naar de tandarts. Ik vond het spannend.
Het slaat nergens op, ik weet het, het was maar een ‘controle’ afspraak.
Ik moet er wel om lachen ook. Want man, wat kan ik mezelf gek maken over iets, ken je dat?
Het kwam omdat ik me druk maak over iets wat zóu kunnen gebeuren.
In dit geval: Wat als ik gaatjes heb?
Voor ik het weet verzin ik de ergste dingen, en je snapt; dan wordt zelfs een onschuldig controlebezoek aan de tandarts een vervelende nare ervaring.
Gelukkig gebeurde dat niet, want ik weet hoe ik het om kan zetten naar een positieve ervaring.
Dat begint bij bewustwording.
Ik bedacht me: De tandarts bezoeken moet nou eenmaal wil ik een mooi en gezond gebit houden. Ik wil me niet verkrampt en zenuwachtig voelen, dus zorg ik met een paar simpele technieken dat ik me goed voel.
Ik ging met mijn gedachten naar de realiteit, een controlebezoek is een onschuldige checkup, dus op DIT moment is er helemaal niks aan de hand.
Ik lette op mijn ademhaling.
Ik richtte mijn aandacht op een positieve uitkomst.
Ik herinnerde mezelf eraan dat ik alle reden om aan te nemen dat de tandarts zal zeggen ‘JA, ja gebit is in orde’ omdat ik alle voorzorgsmaatregelen heb genomen.
Zo werd ik snel kalm en rustig en toen ik uiteindelijk de controle onderging had ik zelfs een goed gesprek met de tandarts over het onderhoud van mijn gebit en de vragen die ik daarover had.
Oh ja, én de tandarts zei inderdaad: ‘Ja, je gebit is helemaal in orde.’ 😉
Herken jij dat, dat je iets spannend vindt en er misschien zelfs weerstand bij voelt, terwijl je weet dat het toch moet? Terwijl je weet dat het goed voor je is en van groot belang?
Veel van de vrouwelijke ondernemers waarmee ik werk hebben dat bij verkopen.
Zij zijn supergoed in hun vak. Ze hebben een prachtige missie, een mooie dienst of product maar dat verkopen… Dat blijft een ‘dingetje’.
Ze weten dat verkopen erbij hoort, en ze verkopen natuurlijk ook wel. Soms al behoorlijk veel, maar dat ‘ongemakkelijke’ gevoel blijft.
Dat kan behoorlijk in de weg zitten.
Het heeft tot gevolg dat ze te snel afhaken in gesprekken, te lage prijzen vragen, klanten en opdrachten aannemen waar ze eigenlijk niet blij van worden, en vaak te veel uren werken voor te weinig opbrengst.
Dat is toch ontzettend jammer? Het staat de groei van hun bedrijf in de weg en de positieve impact die ze met hun bedrijf kunnen hebben!
Ik leer ze dat het anders kan. Hoe dat ‘ongemakkelijke’ gevoel bij verkopen een prettige ervaring wordt. Een prettige ervaring met wél een goed resultaat, én een win/ win voor hun potentiële klant en zichzelf.
Zoals een tandartsbezoek erbij hoort als je een gezond gebit wilt, hoort verkopen er gewoon bij als je een bloeiend bedrijf wilt bouwen.
Sterker nog: verkopen is van levensbelang voor ons als ondernemer. Gelukkig zijn er verschillende manieren hoe je dat op een prettige manier doet, mét resultaat, ook als je het ‘eng’ vindt. (En je hoeft er niet eens een salestijger voor te worden.)
Vind je het interessant? Ik geef er een gratis webinar over:
Hoe je meer kunt verkopen als je verkopen ‘eng’ vindt.
Het is een interactieve presentatie en je kunt gewoon inloggen via je eigen computer. Aanmelden kan via onderstaande link.
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman
Hier vind je meer informatie over het webinar méér verkopen als je het ‘eng’ vindt—>>>