Fouten maken als ondernemer...

[tweetquote]Fouten maken als ondernemer… dat wil je écht wel![/tweetquote]

Nou nee, denk je misschien. Ik wil liever geen fouten maken. Stel je voor wat de consequenties zijn van fouten! Bijgaande foto is eigenlijk ook zo’n mooi voorbeeld. Fout inparkeren… pffff. De opmerkingen die je krijgt… En terwijl je inparkeert en het niet zo soepel gaat, voel je de ogen al op je gericht…

fouten maken als ondernemer

De consequenties zijn natuurlijk ook vervelend… Anderen kunnen ook minder goed inparkeren, het is gevaarlijk wanneer iemand tegen je auto aanbotst (hij schiet de stoep op bijvoorbeeld), je krijgt een bekeuring…

Tuurlijk wil je liever geen fouten maken.

En toch, zijn fouten onoverkomelijk én onmisbaar voor groei!

Laatst vertelde een vrouwelijke ondernemer mij dat ze nooit een testimonial vroeg. Het was mij opgevallen dat er nergens een referentie over haar te vinden was en dus vroeg ik daarnaar. Ze zei dat ze zo bang was te horen dat haar cliënt misschien wel ontevreden was, dat ze geen testimonial vroeg. Ze was zo bang om fouten te maken, dat ze ook absoluut niet wilde horen dat ze misschien wel een fout had gemaakt.

Ze liep daarmee enorme kansen mis!

  • de kans op een positieve testimonial, een mooie referentie, die ze kon gebruiken.
  • de kans op een follow up gesprek met haar cliënten.
  • de mogelijkheid op een vervolgopdracht die zou kunnen blijken door een aanvullende vraag.
  • de kans op groei wanneer de klant toch minder tevreden was. Ze kon dan namelijk haar product aanscherpen en verbeteren, en… ze kon zelf groeien als ondernemer in haar ontwikkeling.
  • de kans op een tevreden klant. (als die immers niet tevreden was, kon ze die alsnog tevreden stellen)

Tuurlijk wil je liever geen fouten maken als ondernemer… of misschien toch wel…

In het filmpje deel ik één van mijn ervaringen, ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen! Ik lees dan ook graag jouw reactie hieronder.

bgreat, sparkle & shine!
Greta Krijgsman.

BusinessMomoftheyear-kopie

Ps, vind je dit artikel ook interessant voor anderen? Deel het dan gerust via de deelknoppen.

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Anita
Door

Anita

op 19 Sep 2016

Mooi hoor Greta. Gewoon jezelf zijn en uitkomen voor wat er van binnen bij je allemaal kan gebeuren. Dapper!

Greta-Krijgsman
Door

Greta-Krijgsman

op 20 Sep 2016

Dankjewel Anita!

Reactie plaatsen