DOEN, DOEN en nog eens DOEN, maar Doe je wel de juiste dingen?
17 september 2015 

DOEN, DOEN en nog eens DOEN, maar Doe je wel de juiste dingen?

Dat wat uiteindelijk het grootste verschil maakt. Dat wat de grootste impact heeft, dat wat direct tot reactie leidt, en direct tot resultaat. Dat is simpelweg actie: DOEN. DOEN, doen en nog eens DOEN.

Actie die leidt tot groei van jezelf, of van je bedrijf.

Ondernemen is een werkwoord.

Volgens Van Dale:

on·der·ne·men (ondernam, heeft ondernomen)
1 op zich nemen
2 beginnen te doen; uitvoeren: actie ondernemen

Je hebt een product of dienst waarmee je veel andere mensen kunt helpen. Die voorziet in een behoefte. Gepassioneerd kun je vertellen over dat product of die dienst. Vaak heb je al een website en zijn diverse andere zaken ook al geregeld. Maar dan… Voor de meeste ondernemers, en dan met name vrouwelijke ondernemers, wordt het dan spannend.

Welke actie leidt tot de groei van je bedrijf?

Of tot een succesvol bedrijf? En wat betekent dat? Wanneer is je bedrijf voor jou succesvol? En wat is er nodig om dat te bereiken? En ben je bereid om de acties te ondernemen om dat voor elkaar te krijgen…

Ja natuurlijk denk je dan, logisch toch… natuurlijk ben ik bereid die acties te ondernemen. En toch… Sommige dingen zijn gewoon erg spannend! En dus is het logisch dat je ze uitstelt… of vermijdt… Maar wat nou als die dingen die je spannend vindt nu net wel hét verschil voor je bedrijf kunnen maken?

Vorige week sprak ik een onderneemster. Prachtig product, prachtige website, prachtig verhaal, alles in huis en toch… het gaat niet zoals ze zou willen dat het gaat. Natuurlijk wil ze het anders, ze weet dat het anders kan, ze weet dat ze met haar product echt iets te bieden heeft, maar iets houdt haar tegen om echt een florerend bedrijf te realiseren en ze weet ook al wat het is. Het heeft alles te maken met zichtbaar worden. En met verkopen…

En daarin is ze niet de enige. Zoveel vrouwen lopen tegen dit zelfde aan. Wat is dat toch met zichtbaar worden/ zijn en verkopen? Waarom is het Doen nog wel te doen zolang het nog redelijk op de achtergrond is en ook weinig te maken heeft met zichtbaar zijn en verkopen?

Argumenten die ik vaak hoor zijn:

Verkopen is iets vies, het heeft een negatieve lading. Sterker nog, ik hoor wel eens zeggen, nee hoor, ik hoef geen geld te verdienen met mijn bedrijf…

Ik hoef niet zo op de voorgrond, het gaat niet om mij. Ik vind het eng om over mezelf of over mijn bedrijf te vertellen. Wat moet ik dan vertellen…

Herken jij dat?

Ikzelf herken een aantal dingen zeker wel in meerdere of mindere mate, en er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te noemen die kunnen spelen. Maar er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, en zo zijn er ook zoveel manieren om naar dingen te kijken, of met dingen om te gaan. Een negatieve associatie met een woord omzetten in een positieve associatie kan bijvoorbeeld al een wereld van verschil maken. Een verschil waardoor er wel positieve, gerichte actie ontstaat die direct tot een positief resultaat leidt en naar een florerend bedrijf.

Dat sommige dingen spannend zijn, eng, of niet zo je ding, dat is helemaal prima. Waar het om gaat is jezelf afvragen wat je doel is en wat de manier wordt die bij jou past om dat doel te bereiken. En soms is er meer nodig om de actie die nodig is te kunnen ondernemen. Dan gaat er iets aan vooraf zoals bv. inspiratie opdoen, kennis vergaren, vaardigheden trainen, coaching.

Diep van binnen weet je vaak wel wat er écht nodig is om je gewenste resultaat te behalen, zorg dat je de stappen zet om dat ook daadwerkelijk te kunnen DOEN.

Mijn vraag aan jou:

Welke dingen vind jij lastig om te DOEN? Ik vind het erg leuk om jou reactie hier beneden te lezen.

bgreat, sparkle & shine!

Greta Krijgsman.

BusinessMomoftheyear-kopie

 

 

 

 

Vind je dit artikel ook interessant voor anderen? Deel het dan gerust via de deelknoppen.

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen