What the F*ck. Kun je dat nou geloven? De loonkloof is groter geworden. In 2023 is die gestegen naar gemiddeld 7.4%, terwijl die in 2021 nog gezakt was naar 5%.
Ik vind dat het anders moet…
Wat als ik je zou vertellen dat ik de sleutel in handen heb om de loonkloof te dichten?
Geen oeverloze discussies, geen eindeloze onderhandelingen - alleen jij, je talenten en een krachtige benadering van ondernemen.
De vrouwen met wie ik werk help ik een dik salaris verdienen uit hun bedrijf. Die hebben dan geen last van een loonkloof.
Dat komt doordat ze hun bedrijf op een andere manier inrichten. En ik denk dat het goed is dat er andersoortige bedrijven ontstaan. High-impact bedrijven, die het anders doen.
Gelijkwaardiger, gezonder en gelukkiger. En wat daarbij helpt is een high-end dienst. Met een high-end dienst maak je een keuze. Je maakt een keuze voor gelijkwaardigheid, je ruimte innemen, je hoogste waarde toe te voegen. En daar ook voor beloond te worden.
De realiteit is dat vrouwen in hun eigen high impact bedrijf de mogelijkheid hebben om aanzienlijk meer te verdienen dan ze ooit in dienstverband zouden kunnen. Ze hoeven geen compromissen te sluiten over hun salaris, uren of authenticiteit.
Hoe? Door het aanbieden van high-end diensten
Nou hóór ik je denken: met een paar ondernemers die het wel goed doen, is die loonkloof toch. niet meteen gedicht? Nee, ik wil niet beweren dat ik voor een complex maatschappelijk probleem een simpele en complete oplossing heb. Ik heb echt zitten twijfelen over wat ik wilde delen over dit onderwerp. Want ik voel hierbij absoluut iets van: wie ben ik nou om hier iets van te vinden. Ik verliet het bedrijfsleven en ben teleurgesteld in de constatering dat er kennelijk andere maatstaven gelden voor vrouwen dan voor mannen, vooral na het krijgen van kinderen. En toch, ik vind er wat van, en ik heb een oplossing die voor mij werkt, en voor mijn klanten. En eerlijk gezegd geloof ik dat het delen van die mening en mijn oplossing, hoe klein misschien ook, tot grote resultaten in de toekomst kan leiden. Zo begon de ontwikkeling van de anticonceptiepil in 1950 ook met een idee.. Dus neem ik je even mee met mijn gedachten over de loonkloof beslechten.
Gelijke beloning
Okay dus, mijn idee over het concept van high-end dienstverlening en hoe dit niet alleen leidt tot gelijke beloning, maar ook tot authentieke groei.
Als ondernemer sta je voor een keuze ten aanzien van je eigen loon. Het aanbieden van high-end diensten is niet alleen een kans om je inkomen te vergroten, maar ook om een statement te maken voor gelijkwaardigheid en authenticiteit. Hier ligt de sleutel om de loonkloof te dichten, niet door loononderhandelingen, maar door ondernemerschap.
Het idee dat je als onafhankelijke ondernemer de controle hebt over je eigen financiën is toch ronduit opwindend, vind je niet? En je ziet het om je heen gebeuren. Jonge mensen met beroepen die vroeger niet eens bestonden, bijvoorbeeld zelfstandig zijn als influencer en daar enorm goed mee verdienen.
Maar terug naar ondernemerschap in zijn algemeenheid: Je bepaalt je eigen salaris, je uren, en belangrijker nog, je hoeft je niet in het keurslijf van een werkgever te persen. Je kunt authentiek blijven in wie je bent en hoe je je diensten verleent. Dit is een zeldzame vrijheid die in de bedrijfswereld moeilijk te vinden is.
Financiële onafhankelijkheid
Waarom moeten we streven naar gelijke beloning en authenticiteit in de zakelijke wereld? Het antwoord is simpel: financiële onafhankelijkheid. Als ondernemerschap je de mogelijkheid biedt om meer te verdienen dan je zou doen in loondienst, met de flexibiliteit om minder uren te werken of je uren aan te passen aan je leven, waarom zou je dát dan niet omarmen?
Een high-end dienst is niet alleen een financiële investering voor je klanten, maar ook voor jou. Het is een investering in kwaliteit en waarde. Je streeft naar excellentie in plaats van 'goed genoeg', en dit straalt af op je inkomen en je levensstijl.
Authenticiteit als je handelsmerk
Wat nog indrukwekkender is, is dat je als ondernemer authentiek kunt blijven. Je hoeft je niet in een hokje te wringen om aan de verwachtingen van een werkgever te voldoen. In plaats daarvan kun je je eigen merk van authenticiteit creëren. Klanten waarderen en betalen voor echtheid. Ze willen zaken doen met mensen die geloven in wat ze doen en waar ze voor staan.
Deze week kwam ik bij een advocaat. Prachtig oud monumentaal pand. Kamer en suite. Allemaal kindertekeningen om haar heen. Er klonk gelach en gegiechel in de gang van vrolijke kinderstemmen en ik dacht nog: ‘Goh zit er ook een dienstverlener die met kinderen werkt in dit pand.’ Nee, het bleken haar eigen kinderen te zijn. Ze had geen opvang, dus waren ze op kantoor. Chapeau, denk ik dan. Vaker doen, kan heel goed.
Een eerlijke en vervullende verdeling
We kregen een mooi gesprek over waar ze zelf in gelooft met betrekking tot werk en privé gescheiden houden, voor kinderen zorgen en opvang. En over financiële gevolgen van huwelijk en scheiding of overlijden. Het is juist haar werk om dit goed te regelen voor haar cliënten, helaas wanneer er noodzaak is en er vaak een oneerlijke verdeling is geweest. Nu gaat ze een dienst ontwikkelen waarmee ze huwelijkspartners laat ontdekken hoe het anders geregeld kan worden, zodat er tijdens het huwelijk wettelijk en praktisch een eerlijke, vervullende verdeling mogelijk is. En ook na een scheiding. Ze neemt haar eigen inzichten en ontdekkingen mee en de manier waarop ze werk en zorg combineert. Het is nog een puzzel die gelegd moet worden en waar ik haar bij ga helpen. Die puzzel Wat een mooi voorbeeld wordt zij!
Bevrediging voor jezelf en je klanten
Je authentieke benadering en high-end dienstverlening worden je handelsmerk, iets waar klanten naar verlangen. Zij willen oplossingen die hen verder helpen dan wat ze denken dat mogelijk is. Dit is niet alleen winstgevend, maar ook bevredigend. Je hebt de kans om anderen te inspireren en te laten zien dat de weg naar gelijkwaardige beloning en authentieke groei niet alleen mogelijk is, maar ook binnen handbereik.
Je ziet: écht high-end ondernemen doe je, niet alleen voor jezelf, maar ook als voorbeeld voor je klanten. Door te laten zien hoe jij jezelf serieus neemt en beloont, hoe je je klanten het beste gunt, en wanneer je wilt een team te bouwen dat jij ook weer met een gelijkwaardig salaris beloont.
Hoe dat eruit kan zien laat ik je zien in de online masterclass ‘3 simpele stappen om je impact & inkomensplafond te doorbreken met een high-end dienst.’
Meld je gratis aan via de link→>
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman