Mag het een onsje minder bescheiden? En hoe dat je bedrijf helpt
06 mei 2021 

Mag het een onsje minder bescheiden? En hoe dat je bedrijf helpt

‘Nou jij mag zelf ook best wat minder bescheiden zijn hoor Greta’, zegt Margriet tegen me.
Ik heb net een pitch gedaan bij een ondernemersnetwerk en Margriet heeft die gezien en goed geluisterd.
En ze zegt het, lekker onbescheiden.

Gewoon hoppa, in my face.

En ik voel me ‘betrapt’. Ik schaam me. Jawel, daar is die dan.
Dat gevoel van ‘Oh my god, en wie ben ik dan om aan anderen te leren om minder bescheiden te zijn?’

En dan doe ik iets geks. Ik vertel haar gewoon dat ik me schaam.
Margriet is kunstenaar.

Ik vertel haar dat ik me nu voel als een ervaren kunstschilder die anderen leert hoe je moet schilderen.
Het zetten van een bepaalde verfstreep op het doek misschien.
En dat je daar zelf ook nog altijd in verbetert, je gaat finetunen.
En je ziet je eigen onvolkomenheid.
Je imperfectie.

En natuurlijk zie je ook je voortgang, maar je bent kritisch op jezelf, want je weet ook hoe het nog beter kan.

Tegelijkertijd ben je dus ook die expert, of senior die daar anderen over leert.
En je denkt bij jezelf: Moet ik nou anderen leren hoe ze het moeten doen?
Ik worstel toch zelf ook?

En daar zit hem nou een enorme kracht!
Juist ook je eigen onkunde kunnen zien zegt ook iets over je kwaliteit.

Terwijl ik bij Margriet probeer uit te leggen hoe ik me voel moet ik hard lachen. Oh my god, wat is het toch ook altijd een gedoe hè.
Om je eigen bescheidenheid te doorbreken en om te gaan met je angst voor afwijzing.

Want ik weet natuurlijk heus wel, dat ik anderen goed help hun bescheidenheid te doorbreken en te staan voor wat ze waard zijn. Ik vind het ook essentieel dat ze hun bescheidenheid laten varen, want dat helpt, zodat mensen voor je kunnen kiezen als ze je diensten of producten goed kunnen gebruiken.

Zo vertelde mijn klant Ingrid hoe ze nu bij grote bedrijven en instellingen binnenkomt met haar dienst. Zij profileert zich nu als de expert en senior die ze is. Haar bescheidenheid heeft ze achter zich gelaten, want weet ze nu, die dient haar klanten niet!

Ze heeft geleerd wat belangrijk is om onder de aandacht te brengen bij die grote bedrijven en instellingen zodat ze allereerst op gesprek kan komen, en vervolgens ook klanten krijgt.

Dat heeft ze dus van mij geleerd.
Daar ben ik me van bewust.
Ik ben er ook oprecht trots op.

En toch, als ik Margriet goed hoor, neemt mijn aangeleerde bescheidenheid het soms toch weer over. Zoals in die pitch. Ik zei ‘Misschien is mijn Schaamteloos Ambitieus en Succesvol-dag wel iets voor jou.’

Nee hè.
Misschien.

Ik wéét dat het iets voor Margriet zou zijn, die dag. Sterker nog, dat Margriet zo’n dag nodig heeft. Omdat ‘ie kneitergoed in elkaar zit. Omdat er vrouwen zijn die voor de derde keer komen om de enorme waarde die ze ervan hebben ervaren.

Omdat vrijwel elke vrouwelijke ondernemer zo’n dag kan gebruiken. Want we hebben allemaal bescheidenheid aangeleerd. Valse bescheidenheid.

En zelfs ik maak me er nog schuldig aan, dat bleek maar weer.

Ik ben er alleen al een heel stuk verder in. Ik ken het precies, de gevoelens waarmee mijn deelnemers kampen. De schaamte om te gaan staan voor je waarde. De paniek die je voelt als je er tóch voor gaat staan – want dan moet je het waarmaken ook!

Echt, ik ken het.
Ik voel het ook nog steeds.

En toch ga ik staan voor mijn waarde en doe ik het aanbod dat ik doen móet.
Het is nodig, een Schaamteloos Ambitieus en Succesvol-dag.
Ook voor jou.

Schrijf je je in?

Het is niet ‘misschien’ iets voor jou, het is absoluut wat je nodig hebt om jezelf en je bedrijf te brengen waar je zijn wilt.

Klik hier om naar de pagina te gaan voor de ‘Schaamteloos Ambitieus & Succesvol zijn als vrouwelijke ondernemer’ dag—>>>

bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman

Over de schrijver
Sinds 2010 werk ik als zelfstandige en als businesscoach in mijn bedrijf bgreatinbusiness.nl. Sindsdien heb ik al vele ondernemers geholpen met de groei van hun bedrijf. Hun omzet én positieve impact vergroten. Door hun te leren hoe je een hartgedreven verdienmodel kiest met een high-end dienst. Hoe je dat creëert en succesvol verkoopt. Hoe sales optimale service is. Hoe je sales authentiek en integer doet. En hoe je sales met ziel & zakelijkheid gecombineerd een totaal positieve en succesvolle beleving laat zijn voor jezelf en voor je klanten.
Reactie plaatsen