Verkoop jij iets tegen sproeten?

Nog even iets over die sproeten van Pippi Langkous.
En hoe jij daarvan kunt leren over sales en je ideale klant bedienen.

Ik vertelde je toch in mijn vorige blog over die scene waarin Pippi een winkel binnenstapt.
Ze geeft commentaar op een reclame uiting van de winkelier.
‘Nee hoor, ik heb geen last van sproeten!’.
De winkelier antwoordt: ‘Maar lieve kind, je hele gezicht zit onder de sproeten’.
Waarop Pippi boos zegt: ‘Last heb ik er zeker niet van, ik vind ze mooi!

En precies dat zie ik ook gebeuren bij veel ondernemers. Een mismatch tussen wat ze aanbieden én wat hun klant als zijn of haar probleem ervaart. 

En dan verkoop je natuurlijk niet. 

Ik zie nog veel ondernemers diezelfde fout maken tussen vraag en aanbod

Vaak zie ik ondernemers voor hun klanten bepalen welke problemen die ervaren. Daarmee luisteren ze niet goed naar hun klanten. En ze stemmen hun marketingboodschap niet af op de echte problemen of de verlangens die hun klanten hebben. Hun aanbod en bijbehorende prijzen ook niet.

Ze doen aannames. Dat werkt niet. Dan gaat je business moeizaam want je jaagt je klanten juist weg. Of ze komen dus stampvoetend je business binnen en roepen met hun sproetengezicht ‘Nee!’.

Wat je wilt is je klanten helpen

Je wilt je klanten aantrekken, zodat ze op je afkomen als beren op honing.
En dat doe je door de juiste marketingboodschap te verspreiden.
Met je teksten op je website, in je blogs en alle content die je deelt op social media.

En door het meest passende aanbod voor ze te hebben, waarvan je de waarde duidelijk weet te maken in een verkoopgesprek.

Dat leer ik je allemaal in mijn programma BLOOM Executive.
En het gave is, dat je verkoopgesprekken een superhandige basis bieden voor die marketing. Die dwingen je om te gaan praten met mensen met sproeten, en te horen waar ze nou écht mee zitten. 

Je verkoopgesprek helpt veel verder dan je denkt

Er zit zó waanzinnig veel informatie in een verkoopgesprek als je de juiste vragen stelt!  Als je in verbinding gaat, uitdagend bent en een Nee durft op te zoeken. Dan kom je bij de kern van de problemen en verlangens van je klanten. 

En dan kun je aansluiten en vertellen hoe jouw oplossing, jouw dienst hun zal helpen die verlangens te realiseren. Hún verlangens! Niet iets tegen sproeten zoals je dacht, maar - als je klant een beetje op Pippi lijkt – iets om huishouden leuk te maken. 

Grote kans dat ze dan direct je beste, meest waardevolle aanbod van je kopen.

In Pippi’s geval zijn dat borstels om aan je voeten te binden zodat je schaatsend je vloer kunt boenen. En waarschijnlijk geldt voor jouw klant iets soortgelijks en is het ook iets wat jij allang in je ‘winkel’ hebt, maar dat je klant heel anders ziet dan jij. 

Zo bouw je een diepere relatie met je klanten

In een effectief next level verkoopgesprek bouw je altijd verder aan je bedrijf en aan het nog beter bedienen van je klanten. Want wil je groeien met je bedrijf? Kijk dan altijd hoe je nog meer waarde toe kunt voegen.

Als je klant in een gesprek niet direct Ja zegt, dan heb je tóch wat gewonnen.
Je hebt een relatie gebouwd, echt verbinding gemaakt.
Én je hebt geweldige informatie om je aanbod én je marketingboodschap aan te scherpen.
Met letterlijke woorden die je ook kunt gebruiken voor je website, blogs en alle andere content die je maakt.
Die sluiten natuurlijk nog veel beter aan bij de klanten die je wilt aantrekken.
Want die klanten voelen zich helemaal begrepen en gezien door jou. 

Met meer plezier in je marketing de leukste klanten aantrekken

Dus kom op.
Doe wat je een beetje eng vindt in je gesprek.
Graaf wat dieper en ga op zoek naar de échte problemen van je klanten en wat ze wérkelijk wensen.
Schop die info die je vindt zo de lucht in en trek met veel meer plezier in je marketing je leukste klanten aan.

Waarschijnlijk hebben ze sproeten ;)

bgreatinbusiness, sparkle & shine
Greta Krijgsman


P.S. Wil je leren hoe je die effectieve next level verkoopgesprekken voert? Dat kan in mijn online training Effectieve verkoopgesprekken voeren—->>>

Of vraag een gesprek aan voor mijn programma BLOOM Executive. Hierin begeleid ik je een jaar lang bij het opzetten en uitvoeren van je salesstrategie.