Het zwaargewicht dat de groei van je bedrijf naar beneden trekt

‘Het niveau van een bedrijfJE zijn we inmiddels ontstegen hè, jij en ik.
Wij nemen onszelf serieus als vrouwelijke ondernemers, en ook bij jou staat er al best een lekker lopend bedrijf.
En hoe dan verder?

Ik zie het op dit moment bij veel van mijn klanten: het is eigenlijk tijd voor een volgend level. Tijd om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dat kriebelt, het is een lekker gevoel en je wilt er gehoor aan geven.
Maar eigenlijk voelt dat dan ook zwáár…
Dus zou je denken dat er een zwaargewicht nodig is om dat bedrijf van jou omhoog te tillen.
Dat het een enorme klus is.

Maar niks is minder waar.
Er zijn simpele manieren om je bedrijf naar het next level te tillen!’ 

Het zwaargewicht dat je bedrijf naar beneden trekt

De clou is dat de zwaarte vaak in onszelf zit. Van de verschillende redenen waarom vrouwen zichzelf belemmeren in hun groei en succes zie ik er één als zwaargewicht.
Die zie ik voortdurend als een wurgslang kronkelen en verstikkend zijn werk doen. Bescheidenheid…
Bescheidenheid is het zware gewicht dat je groei tegenhoudt!

Vrouwen zijn in het algemeen terughoudender dan mannen in het promoten van zichzelf. Ze laten hun kwaliteiten en successen niet zo uitbundig zien. Je schaamt je om jezelf zo op je borst te kloppen, je bent toch een tikje onzeker of die successen nou wel écht zo bijzonder zijn. En dus zeg je maar niets, of vier je je successen zachtjes en in kleine kring.  Dat herken jij vast ook wel!

En ondertussen kan dat sissende gevaarte, die bescheidenheid die het succes van jouw bedrijf in z’n wurggreep heeft, heerlijk zijn werk blijven doen terwijl hij jouw potentieel afknijpt en onbenut laat...
Doodzonde natuurlijk! 

Nog een tegenstander van jouw bedrijfsgroei

Die wurgslang met de naam Bescheidenheid is niet de enige die probeert om je klein te houden. Voor veel vrouwelijke ondernemers stopt hun bedrijfsgroei op het punt waar hun kennis over marketing en sales ophoudt. 

Als ondernemer die al een tijdje bezig is, vraagt het moed om je kwetsbaar op te stellen en jezelf bij te scholen op deze gebieden. Moed die wel ontzettend de moeite waard is! 

Want met alle nieuwe ontwikkelingen in marketing en sales, in social media en het gebruik maken van video, ligt er een totaal onontgonnen gebied voor je positionering en zichtbaarheid klaar.
Het kan enorm helpen om jezelf te omringen met mensen die je ondersteunen en inspireren, ook op dit onderwerp.

Zo kun je ook als veertiger of vijftiger op een luchtige en eigen manier dat onontgonnen gebied laten volgroeien met prachtige gewassen die anders bijna vergeten zouden worden: jouw diensten! 

En dit moet écht op je to do lijst

Wow en deze blijft venijnig vind ik, deze derde factor die de groei van je bedrijf in de weg zit: al die persoonlijke verantwoordelijkheden die een rol spelen.
Ja, eerlijk gezegd denk ik: ik wil het er niet eens meer over hebben. Moet het nu weer? Maar ja, het is gewoon wel zo en moet weer benoemd.
Vrouwen hebben vaak meer taken en verantwoordelijkheden in hun privéleven dan mannen, waardoor ze minder tijd en energie hebben om aan hun bedrijf te werken.
Nog steeds.

Hoe zelfstandig en succesvol we ook zijn, hoe steunend ons thuisfront ook is: het is een feit dat de opvoeding, de mantelzorgtaken, het huishouden en de sociale contacten nog altijd onevenredig vaak op het bordje van een vrouw terechtkomen.
Ja, en dan is het soms best lastig om hierin grenzen te stellen en prioriteit te geven aan je onderneming. Ook dit vraagt moed. Maar die moet dus écht op je to do lijst. 

Eigenlijk betekent het dat JIJ hoog op je to do list moet hè.
Ben ik stiekem toch voorstander van een ‘to must’ lijstje voor vrouwelijke ondernemers. ;)

Van verstikkende wurgslang naar heerlijke zachte sjaal

Om als vrouwelijke ondernemer succesvol te zijn en te groeien, is het belangrijk om deze belemmeringen te erkennen en ze te doorbreken. Het klinkt zo afgezaagd, want jij weet dit als geen ander… 

Maar ik weet ook dat je die verstikking stiekem tolereert. 

En daar kun je voor kiezen, maar je kunt ook kiezen voor een heerlijke zachte sjaal. 

Leer jezelf beter promoten.
Laat je kwaliteiten en successen zien.
Ontwikkel je verder in marketing en sales die jou nu op dít moment verder brengt.
En geef je bedrijfsgroei de prioriteit in je leven die hij waard is.

Omdat je bedrijf meer is dan een vehikel om je geld mee te verdienen (ook belangrijk trouwens); omdat jíj groeit als mens, in financiële bijdrage en in impact als je je bedrijf naar het volgende niveau tilt.

Het vraagt moed en kwetsbaarheid om jezelf open te stellen voor nieuwe kennis en ervaringen. Én het is ook belangrijk om tijd en energie vrij te maken voor je bedrijf en jezelf te omringen met de juiste mensen die je kunnen ondersteunen en inspireren. 

Want alleen zo kun je als vrouwelijke ondernemer lekker ontspannen groeien. 
En schaamteloos ambitieus en succesvol zijn!

Gelukkig kan het.  
Zacht en verwarmend.

Op De Schaamteloos Ambitieus & Succesvol als vrouwelijke ondernemer-Dag.
Dan pakken we die wurgslang en z’n helpers aan, op naar die heerlijke warme sjaal.
Samen!

Ben je erbij 9 juni?

Ga voor de groei van jou en je bedrijf! 

Meld je nu aan voor De Schaamteloos Ambitieus & Succesvol als vrouwelijke ondernemer Dag Klik hier—>>>


bgreatinbusiness, sparkle & shine
Greta Krijgsman