Koud bellen, daar krijg je toch de bibbers van...?

Heb jij er ook zo’n hekel aan, van die callcenters die je bellen, ongevraagd en op van die ongemakkelijke momenten? Met zo’n ongewenst praatje en een totaal oninteressant aanbod?

Ik vind het verschrikkelijk! Ik zit er niet op te wachten en nee, ik wil ook niet mijn eigen naam en telefoonnummer door moeten geven om  niet meer lastig gevallen te worden. Want zo voelt dat voor mij, alsof ik lastig gevallen word… en ik wil zeker niet zelf een actie hoeven doen om dit in de toekomst te voorkomen…

Ik krijg er gewoon de bibbers van, jij ook?

En dat voor iemand die ondernemers ook leert hoe ze meer succes krijgen met bellen?

Ja, inderdaad!

Want het maakt echt veel uit. Bel je koud op een non effectieve manier of bel je warm en met succes? Het is een wereld van verschil, niet alleen voor jou zelf als beller maar ook voor diegene die het telefoongesprek ontvangt.

Ik leer ondernemers niet ‘koud’ bellen, ik leer ze ‘warm’ bellen. Voelt al direct anders nietwaar?

En dat is het ook!

Een aantal tips om ‘koud’ bellen een stuk aangenamer en warmer te maken:

Maak een gedegen, gefundeerde bel lijst. Op die lijst staan alleen potentiële klanten waarnaar je onderzoek hebt gedaan. Je hebt de website bekeken, je kent ze via via, je verzamelt voorinformatie waardoor je weet dat jouw product in principe een goede match zou kunnen zijn. Je kunt hierdoor funderen dat je een reden hebt om te bellen, dat maakt het voor jezelf een stuk prettiger maar zeer zeker voor jouw potentiële klant, die direct ziet dat je zorgvuldig en gedegen te werk gaat en zijn/ haar belang voor ogen hebt.

Weet wie je wilt spreken. Indien mogelijk zorg je voor de juiste naam en functie en zo niet, bedenk dan wat de functie van diegene, jouw potentiële klant zal zijn. (wanneer je je ideale klant kent, is dit een stuk makkelijker) Dit helpt je om bijvoorbeeld gericht doorverbinding te vragen aan een receptionist(e) en ook bij het vragen of je de juiste persoon aan de telefoon hebt.

Vraag of je gelegen belt. Het lijkt een inkoppertje, maar het wordt vaak niet gedaan. Ik hoor vaak dat die vraag echt angst inboezemt. Het valt echt mee hoor, meestal zeggen mensen ja, en soms ook Nee. Wanneer ze Nee zeggen is het alleen maar prettig, want als je iemand stoort is diegene juist niet ontvankelijk voor je telefoontje en je kunt direct je professionaliteit laten zien door te vragen wanneer je terug kunt bellen met je vraag.

Bel met een doel. Persoonlijk adviseer ik om een eerste telefoongesprek kort te houden en een afspraak als doel te kiezen. Je potentiële klant een goede reden geven om een afspraak met jou in te plannen is onderdeel van je voorbereiding. What’s in it voor hem of haar? Je gebruikt daarvoor de informatie die je hebt gekregen uit je voorbereiding. Wanneer je dit gedegen doet zul je vaak een Ja op je verzoek tot een afspraak krijgen.

Trek het niet persoonlijk. Als iemand geen afspraak wil maken, trek het je dan niet aan. Je zou het snel als persoonlijke afwijzing kunnen ervaren, dat hoeft helemaal niet. Door vragen te stellen kun je er achter komen wat de reden is van de Nee, zonder pusherig te worden. Daar leer je heel veel van en het stelt je in staat nog beter van service te zijn. Heb een houding van gelijkwaardigheid en voel je eigen intentie. Je belt met de beste bedoelingen. Dat weet je en hou dat ook vast!

Koud bellen wordt warm bellen wanneer je je vuur & passie voor je product en dat wat jij wilt betekenen voor de ander laat spreken. 

Veel succes met bellen.

bgreatinbusiness, sparkle & shine!

Greta Krijgsman

Ps, wil je weten hoe je bellen effectief kunt inzetten voor jouw bedrijf? Vraag dan een gesprek met mij aan, dat kan HIER–>>>