Zo help je jouw klanten om geld te verdienen voor de toekomst
Mijn moeder was goed met geld.
We kregen altijd goed te eten, ze kocht vlees bij de slager, groente en fruit bij de groenteboer.
Voeding was belangrijk.
Maar veel extraatjes hadden we niet.
We gingen bijvoorbeeld nooit echt op vakantie.
En muziekles, daar was geen geld voor.
Het geld komt niet vanzelf
Zeuren om iets wat geld kostte, dat werkte bij mijn moeder niet. ‘Het geld groeit me niet op de rug’, zei ze, en daar moest ik het dan mee doen. Zij was weduwe, we hadden het niet breed. En toch kocht ze een dure typecursus voor me. Ik zat in de laatste klas van de lagere school, en zo’n typecursus was goed voor later. Dát maakte indruk op me. Ik wist hoeveel geld dat voor haar was, die cursus, en toch kocht ze die voor mij. Ik word er nog emotioneel van…
Bewuste keuzes over geld
Mijn moeder moedigde aan dat ik me ontwikkelde voor mijn toekomst. En dus leerde ik blind typen. En ik moet je zeggen, wat was dat een goede investering! Ik heb er letterlijk op dit moment profijt van, terwijl ik deze blog typ. Ik pluk er dus nog dagelijks de vruchten van!
Mijn moeder leeft niet meer, maar ik stuur haar nog even een bedankje, en pink een traantje weg.
Heb jij ook zulke jeugdherinneringen die over geld gaan? Waarschijnlijk wel, want we leren al jong om op een bepaalde manier naar geld te kijken.
De boodschappen over geld krijgen we al in onze jeugd
Wat ik van mijn moeder leerde was prioriteiten stellen. Zij had heel helder waar haar geld naartoe moest gaan. Dat wat voor haar waardevol was, was haar geld waard. Zij maakte duidelijke keuzes hierin.
Ik leerde dat geldkeuzes impact hebben voor de toekomst
Duurzame geldkeuzes maken een leven lang verschil. Dat blijkt wel uit de keuze die mijn moeder maakte voor de typecursus voor mij. Een investering voor de lange termijn.
Als ondernemer maak je ook bij voorkeur duurzame keuzes. Je wilt je geld slim besteden zodat je bedrijf floreert. Zodat je er plezier van hebt.
Een investering betekent dat je geld uitgeeft omdat het iets oplevert. Je geeft geld uit en je verdient je uitgave ermee terug. En liever nog wil je dat het het dubbele oplevert of zelfs nog meer. Zo groeit de geld stroom en daarmee ook de energie.
Iedere succesvolle ondernemer denkt in opbrengst
Een succesvolle ondernemer vraagt zich bij een investering af: ‘Wat levert het me op?.’ Wanneer je voor een dubbeltje inkoopt en het levert je een kwartje op, dan doe je dat dus gewoon.
Voor handel in producten kun je dat snel inzichtelijk maken. Voor diensten lijkt dat wat lastiger. Toch kun je dat ook zeker doen!
Stel dat je twijfelt of je wel je geld moet uitgeven aan een hondentrainer… Terwijl je hond voortdurend op de bank springt, het speelgoed van je kinderen kapot kauwt en je ‘s nachts wakker maakt met geblaf. Dat heeft gevolgen voor jou. Wat kost de bekleding van je bank reinigen? Of zelfs vernieuwen? En dat speelgoed van je kinderen? Naast de emotionele schade… En hoeveel impact heeft je slaapgebrek op je werk? Hoe geweldig je je bedrijf ook vindt, als je energie op een laag pitje is, dan haal je minder klanten binnen en dat zie je weer terug op je bankrekening.
Zo zie je wat je geld oplevert
Heb je al een rekensommetje gemaakt van wat het je kost als je die hondentrainer niet inschakelt? Het verschil tussen wat je betaalt aan de hondentrainer en wat de kosten zijn van je huidige situatie is wat je investering je oplevert. En dan blijkt die gelduitgave eigenlijk een geldteruggave te zijn ;)
Laat de opbrengst voor jouw klanten zien in je verkoopgesprek
Ga in je verkoopgesprekken ook op zoek naar kosten- en batenanalyses. Want dat is wat deze rekensommetjes zijn.
Stel in een verkoopgesprek gerichte vragen, waarbij je ook geldbedragen laat benoemen. Wanneer je klanten zelf inzien hoe hun investering in jouw dienst geld, tijd en energie oplevert, vertrouwen ze op een goede besteding van hun geld. En dan zullen ze willen investeren.
Dan kopen jouw klanten graag je hoogst geprijsde aanbod
Als je kunt onderbouwen hoeveel hun investering je klanten zal opleveren, kopen ze graag. Ook als ze daarvoor een flink bedrag gaan uitgeven voor je high-end aanbod. Want het levert hun simpelweg enorm veel op. Als je dat duidelijk weet te maken, wordt het een onweerstaanbaar aanbod.
Wanneer je bij het ontwikkelen van je dienstenaanbod en zeker je hoogstgeprijsde high-end aanbod ook een kosten- en batenanalyse voor jezelf maakt, dan krijg je de toegevoegde waarde direct duidelijk. Zo hoef je zelf ook op geen enkele manier meer te twijfelen over de prijs van je aanbod. Dan noem je die voortaan met het grootste gemak in je verkoopgesprekken.
Sterker nog, je ziet dat het een no-brainer wordt. En denkt waarschijnlijk bij jezelf: ‘Goh, geld groeit je normaal niet op de rug, maar met een high-end aanbod wel!’
Wat een goede investering voor de toekomst van je klanten!
Wil je ook een high-end aanbod succesvol toevoegen aan je bedrijf? Boek nu een gratis coachcall-->>>
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman