Zelfs met jarenlange ervaring in sales vind ik het superspannend om mijn eigen dienst te verkopen
Vorige week was ik bij een jaarlijkse kerstborrel van een zakelijke relatie.
Het is zo langzamerhand een jaarlijks ritueel.
Het was koud. Het regende.
De trein had vertraging.
Het pand aan de Herengracht bleek veel verder lopen dan we dachten.
We waren te laat.
En, dat is gek genoeg ieder jaar zo.
Je zou bijna denken dat we uitgedaagd worden.
Ik ondernam deze barre tocht met collega en vriendin Linda Thuijs.
Hoe graag willen Linda en ik, naar deze kerstborrel toe?
Hoeveel obstakels zijn we bereid te nemen?
Als ik iets echt wil dan ga ik gewoon.
Dan laat ik me gewoon niet tegenhouden.
Ik doe wat ervoor nodig is.
Ook als het moeilijk is.
Ik doe het omdat ik weet wat het me oplevert.
In het ondernemerschap werkt het ook zo.
Zo sprak ik tijdens deze borrel iemand die een paar jaar geleden voor zichzelf was begonnen. Helemaal bevlogen en vastbesloten iets te betekenen voor anderen. Ze werkt nu voor een aantal bekende succesvolle internetondernemers. Ze helpt hen heel goed vooruit met haar expertise. Ze is toe aan een volgende stap. Ze wil haar eigen training in de markt zetten. Haar expertise in een eigen product verkopen. En daar gebeurt het nu opeens. Daar vindt ze een blokkade. Want, nu moet ze haar eigen product gaan verkopen. Voor de prijs die het écht waard is. En dat vindt ze superspannend!
Ze durft bijna niet, vertelde ze me.
“Face your Fear and do it anyway”
Ik vind het een geweldige quote, en ik ben het ermee eens. Maar makkelijk is het niet altijd. Althans zo ervaar ik dat zelf (en de meeste mensen om mij heen ook trouwens)
Anyway, ik zei tegen haar dat ik het wel herkende.
Zelfs met jarenlange ervaring in sales, vond ik het superspannend om zelf als coach/ trainer mijn éigen dienst te verkopen.
Sterker nog, ik vind het soms nog spannend.
Maar ik heb er wel al heel veel stappen in gezet waardoor het steeds makkelijker is en plezieriger.
Wat mij bijvoorbeeld enorm heeft geholpen hierin is om te leren wat waardevol is voor mijn klanten. Waar ze nu écht mee geholpen zijn.
Het vragen van een hogere prijs is 1 van de dingen die bleken te helpen. Paradoxaal genoeg! Omdat je als helper altijd denkt dat weggeven of lage prijzen het beste zijn voor je klant.
Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn!
Ik moest vooral een flinke obstakel in mijzelf overwinnen.
Dat obstakel had heel erg te maken met hoe ik zelf over geld dacht. En hoe ik over geld vragen voor mijn dienst dacht. Of ik vond dat ik wel geld mocht verdienen met mijn bedrijf. Tja, gek eigenlijk, je denkt misschien logisch toch, je hebt toch een bedrijf? Maar mijn blokkades rondom geld hielpen mijn bedrijf niet, mijzelf niet en mijn klanten niet.
Die geldblokkades ging ik herkennen en oplossen stuk voor stuk. Iedere keer dat er nu zo’n blokkade opplopt, ga ik weer opnieuw het proces door.
Zo kom ik stukje voor stukje verder. En soms opeens een flinke megastap 😉
Ons gesprek ging nog even verder over dat altijd maar willen helpen en hoe dat allerlei vormen kan aannemen die uiteindelijk juist minder helpend zijn.
“Goh, jij stelt wel direct goede vragen over de kern zeg.” zei ze tot slot tegen me.
“Ja, joh, het is voor de meeste van mijn klanten gewoon een supergrote struggle om hoge prijzen te vragen (de prijs die het écht waard is). Als ze daar eenmaal doorheen breken dan zijn ze enorm opgelucht en maken ze grote stappen in hun bedrijf. Ze geven nog steeds veel, heel veel en doen dat vol overgave, maar nu verdienen ze wél goed geld met hun bedrijf. En dan blijken ze meer klanten beter te kunnen helpen.”
Mijn klanten willen gewoon het beste voor hun klanten én voor zichzelf. Ze willen veel geven, een hoogwaardige dienst leveren zodat hun klanten het beste resultaat halen, ze willen de waarde die ze leveren ook verzilverd zien zonder nog meer uren te hoeven werken. Zo halen ze meer voldoening uit hun werk, kunnen ze zich blijven ontwikkelen en hebben ze ook tijd voor zaken naast hun werk. Uiteindelijk is dat toch wat we allemaal willen?”
Het werd laat op de kerstborrel, veel te laat.
Het was koud.
Het regende ook weer op de terugweg.
Maar toen we in de laatste trein terug zaten zeiden Linda en ik tegen elkaar:
“Als je iets wilt, en je doet het gewoon,
en je doorstaat weer en wind,
en je hebt zo’n lol als wij hebben.
Nou dan weet je: het is de moeite meer dan waard.”
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman
Ps, herken jij jezelf hierin?
Stuur me gerust een berichtje om te kijken waar voor jou nog kansen liggen om grote stappen te zetten met je bedrijf. Klik HIER om telefonisch met me in gesprek te gaan.