Bescheidenheid is als een rem op je bedrijf
Zou dit zomaar jouw tekst kunnen zijn?
'Ik voel een grote behoefte om een volgende stap te zetten. Mijn bedrijf te laten groeien tot wat er mogelijk is. Ik wil mijn bescheidenheid doorbreken. Ik wil mezelf laten zien. Ik vind dat superspannend maar ik wil me niet langer kleiner houden dan ik werkelijk ben...'
Dit was de letterlijke tekst die 1 van mijn klanten een aantal jaren geleden sprak. Ze draaide al jaren een hele goede omzet, werkte met grote bedrijven, werd daar ook gevraagd als spreker en toch merkte ze dat ze zichzelf klein hield. Nou zou je kunnen denken, bescheidenheid siert de mens. Klopt. Heeft zijn charme. Brulapen (ook vrouwen) hebben dat zeker niet.
Nou ben ik zelf trouwens ook niet iemand die zichzelf makkelijk op de voorgrond zet, of over zichzelf pocht. Dus ik snap het. Maar, wanneer je jezelf kleiner voordoet dan je bent, wie dien je daar dan mee? Je bedrijf, je klanten en de impact die je kan hebben zeker niet!
Hoe mijn klant zich dan klein hield?
Ze bleef ja zeggen tegen het werk dat ze goed kon en waarvoor ze gevraagd werd.
Ze coachte zo veel mogelijk mensen met levensveranderend resultaat, en eigenlijk was ze hen ontgroeid. Om echte verandering te brengen binnen de bedrijven waar haar coachees werkten, zou ze moeten werken met het management. Ze wist heel goed dat ze meer impact zou kunnen maken. Haar bestaande coachees konden best door minder ervaren coaches naar goed resultaat geleid worden, zij kon meer bereiken met hun leidinggevenden.
Maar om dat over zichzelf te beweren? Dat durfde ze niet zomaar onbescheiden!
Ze had inmiddels door dat het haar tegenhield. Dat haar bescheidenheid en niet zichtbaar zijn als de senior die ze inmiddels was funest was. Funest voor haar ontspanning en killing voor haar bedrijf.
Bescheidenheid is als een rem op je bedrijf
Ken je die uitdrukking ‘gas geven met je voet op de rem’? Dat is wat de bescheidenheid van mijn klant was. Ze werkte keihard en ze hield zichzelf tegen door niet volledig vrij gas te geven. Of in ieder geval die rem los te laten.
Wat een energieverlies!
Schaamteloos de rem eraf
Kijk ik weet best dat als ik praat over de schaamteloos ambitieus & succesvol zijn als vrouwelijke ondernemer dag, het soms associaties oproept van: OMG, dat je dan maar alles moet doen? Met je billen bloot als het ware. Of dat het altijd maar meer moet zijn. Dat het altijd over meer geld moet gaan. Nee, natuurlijk niet! Hoewel ik zeker vind dat je als ondernemer geld moet verdienen, ook als hartgedreven ondernemer, juist als je hart en van betekenis zijn leidend voor je zijn.
Met je bedrijf verdien je je boterham, (en betaal je je gasrekening mind you), en dus móet je dat belangrijk maken. Maar natuurlijk niet het belangrijkste. De rem mag af van alles wat de associatie schaamteloos ambitieus & succesvol voor jou oproept. Van alles wat je eigenlijk gewoon verlangt en wat volkomen logisch is.
Ambitie is volkomen logisch
Het betekent dat je ergens beter in wilt worden. Je wilt ontwikkelen. Dat gaat dus over alles hoor. Je gezondheid, je welzijn, je werk. Leven is beweging en stilstand is dood. Dus hoe dan ook is ambitie iets waar je per definitie schaamteloos over zou moeten zijn!
Dus die bescheidenheid over wat je wilt bereiken met je werk, je bedrijf, gooi die direct maar overboord. Klaar ermee. Je gaat tegen je logische natuur in.
Over die ambitie die volkomen logisch is, het verlangen dat in jou zit, de volgende stappen die je zou kunnen zetten omdat het de groei is die nodig is, daar gaat de ambitieus en succesvol zijn als vrouwelijke ondernemer dag dus over.
Zichtbaar zonder die bescheidenheid
Mijn klant wilde dus haar bescheidenheid doorbreken. Daarvoor moest ze onderliggende overtuigingen onderzoeken die belemmerend werkten voor haar. En ze omzetten in helpende. Ook moest ze zichtbaar zijn als de senior die ze inmiddels was. En ze moest een aanbod ontwikkelen dat meer geschikt was voor leidinggevenden, managers en directies. Natuurlijk vroeg dat ook weer next level salesskills om die op een authentieke ontspannen manier te verkopen.
Mijn klant stapte om dat allemaal goed te implementeren in een langer traject bij mij, het BLOOM Executive programma. Inmiddels is er flink wat veranderd voor haar. Zo leidt ze nu andere professionals op in haar methode, werkt ze zelf met managers en directies en spreekt ze nog regelmatig. Ze heeft zelfs meer tijd voor ontspanning en rust in haar agenda. Bescheiden is ze nog wel een beetje, maar nu is het een mooie sierende eigenschap. Geen rem meer voor haar welzijn en voor haar bedrijf.
Maak een zichtbaarheids-actieplan
Wat je echt enorm kan helpen is als je alvast begint met zichtbaar zijn vanuit je ambitie en zonder bescheidenheid. Het is heel fijn als je hapklare onderwerpen hebt en kant en klaar zinnen die je kunt gebruiken in je uitingen in blogs, op diverse social media of bij presentaties. Zo trek je als vanzelf al nieuwe klanten aan die beter bij je potentieel passen.
Ook helpt het als je weet hoe je jezelf presenteert wanneer je je voorstelt in een nieuwe omgeving, hoe je met storyselling direct de toon zet en de juiste leads aantrekt.
Maak zo’n zichtbaarheids-actieplan tijdens de schaamteloos ambitieus & succesvol zijn als vrouwelijke ondernemer dag
Zo kan je die dag al direct flink gas geven.
Hier kun je doorgassen naar de informatie over de schaamteloos ambitieus en succesvol dag-->>
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman