Waarom zichtbaarheid voor vrouwen geen oppervlakkige strategie is, maar diepe noodzaak
Zichtbaarheid is geen luxe. Het is noodzaak. Zeker voor vrouwen die verandering willen brengen, invloed willen uitoefenen en financieel vrij willen zijn.
Toch worstelen zoveel vrouwen, misschien jij ook, met zichtbaar zijn. Niet omdat ze niets te zeggen hebben. Niet omdat ze niet willen. Maar omdat er onder het verlangen naar zichtbaarheid een oud en vaak onbewust patroon ligt: een diepe twijfel of ze er wel mogen zijn, met hun stem, hun visie, hun aanwezigheid.
En dat is niet persoonlijk. Het is historisch, collectief en pijnlijk actueel.
Waarom vrouwen zich klein houden, zelfs als ze groots denken
Laat ik beginnen met iets wat me diep raakte: een artikel waarin stond dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen weer groter is geworden. Terwijl we denken dat we vooruitgang boeken, gaan we in sommige opzichten juist achteruit.
Ik was verbolgen. Echt woest. Maar meteen daarna kwam de twijfel.
Wie ben ik om hier iets van te vinden?
Ik werk al jaren als zelfstandig ondernemer, ik heb geen werkgever meer. Had ik dan wel recht van spreken?
Dat mechanisme, jezelf afvragen of je wél genoeg weet, wel genoeg meemaakt, wel genoeg autoriteit hebt om iets te mogen zeggen, is zó herkenbaar.
Niet alleen bij mij, maar bij vrijwel al mijn klanten. Het ondermijnt je kracht op een stille, hardnekkige manier. Je wordt er voorzichtig van. Je inhoud wordt verpakt in disclaimers en nuance. Je visie blijft veilig onder een dekentje.
Tot je besluit dat het genoeg is.
Ik schreef toen een blog met de titel: ‘Ik wil in mijn eentje de loonkloof dichten.’ Omdat ik voelde: mijn stem doet ertoe. Omdat ik geloof dat iedere vrouw die zich uitspreekt bijdraagt aan een nieuw systeem.
En omdat ik weet dat als wij, vrouwen met inhoud en visie, blijven wachten op toestemming, de wereld vooral verandert door mensen die wel durven, maar misschien minder te zeggen hebben.
Wat vrouwen écht tegenhoudt om zichtbaar te zijn
In mijn werk als marketing- en communicatieadviseur en als businesscoach hoor ik het dagelijks terug. Vrouwen die niet zichtbaar durven zijn. Niet omdat ze geen boodschap hebben, maar omdat ze bang zijn:
- Voor commentaar. Wat als mensen iets onaardigs zeggen?
- Voor het oordeel ‘verkoperig’. Wat als ik te commercieel over kom?
- Voor het overnemen van ruimte. Wat als ik iemand anders voor de voeten loop?
- Voor reputatieverlies. Wat als mijn branche vindt dat ik te uitgesproken ben?
Ze fluisteren hun verhaal in besloten settings, geven briljante inzichten aan de keukentafel of in kleine groepen. Maar op het podium, online of offline, zijn ze vaak een schaduw van wie ze echt zijn.
En weet je wat mij daarin het meeste raakt?
Dat het vaak de vrouwen zijn met de meeste ervaring, de diepste inzichten en de grootste potentie om systemen te veranderen, die zich kleinhouden.
Terwijl anderen – met minder visie, minder nuance en meer bravoure – wél vol gas gaan. En meer omzet, invloed en ruimte krijgen.
Zichtbaarheid gaat niet over volume, het gaat over waarheid
Zichtbaar zijn betekent niet dat je de luidste in de ruimte bent. Het betekent dat je aanwezig durft te zijn met wie je bent. Dat je ruimte inneemt, zonder excuses. Dat je durft te staan voor wat jij belangrijk vindt, ook als dat tegen de stroom in gaat.
Maar dat is niet vanzelfsprekend. Zeker niet voor vrouwen.
We dragen generaties aan overtuigingen mee:
- Dat je bescheiden moet zijn.
- Dat leiderschap ‘mannelijk’ is.
- Dat je aardig gevonden moet worden.
- Dat commercieel zijn niet vrouwelijk is.
- Dat je niet te gevoelig, te slim, te ambitieus, te zichtbaar moet zijn.
En toch zijn we het allemaal. Gevoelig én krachtig. Slim én commercieel. Ambitieus én menselijk. Het wordt tijd dat we dat niet alleen in onszelf erkennen, maar ook zichtbaar durven maken.
Wat ik tegen mijn jongere zelf zou zeggen
Zichtbaar zijn betekent niet dat je het hardst moet praten. Sterker nog, ik heb geleerd dat ik vaak meer impact heb als ik minder zeg en meer doe. Als ik in actie kom in plaats van in discussie. Niet overtuigen, maar gewoon gaan staan voor wie ik ben en wat ik wil bijdragen.
En tegen de vrouw die nu nog twijfelt, aan haar plek, haar verhaal, haar waarde, zou ik willen zeggen:
Als je het voelt, is het er niet voor niets.
Als je iets te zeggen hebt, móét het eruit.
Niet tegen de wereld, maar vóór jezelf. En voor de wereld die op je geluid wacht.
We komen ujit een geschiedenis waar vrouwen stil moesten zijn, zich moesten aanpassen. Maar onderzoek laat steeds vaker zien dat vrouwen óók jagers waren, óók leiders, óók de dragers van visie, structuur en verandering. We zijn niet minder. We zijn anders. En ons anders-zijn is nodig. (en trouwens, zo anders zijn we dus helemaal niet ;) )
Zichtbaarheid is geen ego-ding, het is een overlevingsstrategie
Voor mij betekent zichtbaar zijn vandaag de dag: nog dieper durven kijken naar mijn eigen angst voor afwijzing. Mijn oude overtuigingen onder ogen zien. Erkennen dat ik soms bang ben om ‘te veel’ te zijn. En tegelijk te voelen: ik móét dit doen.
Niet alleen omdat ik iets te zeggen heb, maar ook omdat mijn bedrijf mijn inkomen is.
Mijn hypotheek moet betaald worden. Mijn zorgverzekering, mijn boodschappen.
Zichtbaarheid is ook een voorwaarde om gewoon te kunnen leven, als vrouw, als ondernemer, als mens.
Maar het is meer dan geld. Het is betekenis. Invloed. Bijdragen. Het systeem helpen veranderen van binnenuit. Van mens tot mens. Met een visie die verder gaat dan cijfers. En een stem die verder draagt dan je denkt.
De shift begint bij jou
Zichtbaarheid is niet alleen voor marketeers of influencers. Het is niet iets wat je doet omdat het moet, of omdat het hoort bij je functie.
Het is iets wat je leert belichamen omdat het bij jou hoort. Omdat jij ertoe doet.
Omdat jouw visie verschil maakt. En omdat we een wereld nodig hebben waarin vrouwen niet alleen meespelen, maar ook meebepalen.
Laat je dus niet tegenhouden door de oude stemmen in je hoofd.
Laat je ook niet leiden door strategieën die niet bij je passen.
Begin gewoon. Op jouw manier. Vanuit je verhaal. Vanuit je missie. Vanuit jouw waarom.
En nu jij:
Wat houdt jou nog tegen om zichtbaar te zijn, écht zichtbaar?
Ik lees graag met je mee. Deel je gedachte hieronder of stuur me een mail, DM op LinkedIn of Instagram.
En als je voelt: ik wil hier hulp bij, ik wil dit anders, weet dat je welkom bent.
Je hoeft dit niet alleen te doen.
bgreat, because you are!
Greta Krijgsman