Verkopen met V.U.N. is meer dan win/win
Uitgangspunt voor verkopen met V.U.N. & Flair is altijd gelijkwaardigheid: win/win. Een situatie realiseren die een win situatie brengt voor je klant én voor jezelf. Maar weet je, het gaat nog veel verder. Verkopen wordt echt V.U.N. doordat er nog een winnaar is.
De win voor een partij die ook belang heeft bij het slagen van de deal tussen jou en je klant. Het zijn de klanten van jouw potentiële klant of de medewerkers van de klant of je eigen bedrijf, je kinderen, een goed doel waaraan je geeft, de maatschappij als geheel of zelfs de wereld, het milieu.
Wanneer je je afvraagt wie er profijt kan hebben van jouw deal, dan maak je een enorme shift door en zul je veel meer verkopen, het zal je gemakkelijker afgaan, je deals worden beter en alles wordt leuker.
3 tips om meer te verkopen
- Ken je klant; waar heeft jouw klant behoefte aan? Waar is die echt mee geholpen en kan jouw aanbod daar in voorzien? Wat zijn de toekomstplannen van jouw klant, waar wil die naar toe, wat is de groeipotentie, en hoe kun je daarin voorzien? Wat zijn koopmotieven van jouw klant, wat triggert? Verkopen wordt hierdoor een logisch gevolg.
- Ken jezelf; onder welke omstandigheden kun jij je beste prestatie neerzetten, van service zijn voor jouw klant? Wie is jouw ideale klant? Wie kun jij het allerbeste helpen met welk aanbod? Voordat je iets aan iemand kunt verkopen, moet je het eerst verkocht hebben aan jezelf.
- Doe je beste aanbod; wanneer je een goed gesprek hebt gevoerd waarin je de behoeftes in kaart hebt gebracht en de doelen van deze klant helder hebt, doe dan je beste aanbod! Het aanbod waar je klant echt het allerbeste resultaat mee behaalt. Dit is vaak een aanbod dat je misschien wat spannend vindt en waarbij direct allerlei gedachtes bij je op-ploppen waardoor je het niet aanbiedt…
Je beste aanbod heeft de meeste impact, voor je klant, voor jezelf en voor de derde partij!
Wanneer je veel waarde toevoegt voor anderen, zul je heel veel verkopen, eigenlijk is het allemaal heel simpel…
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman
Ps, verkopen met V.U.N. begint met het bepalen van je ideale klant en daar contact mee leggen. Verlies geen tijd meer aan een ‘mismatch’ die je makkelijk kunt voorkomen; zorg dat je je richt op de juiste potentiële klanten.
Download gratis mijn checklist 45 manieren om nieuwe ideale klanten te bereiken.