Verleiden met verhalen - hoe storytelling helpt bij je salesproces

Ze staat ineens stil bij haar succes

Ze wordt plots stil tijdens de training over sales die ik geef. Precies wanneer ik het heb over bescheidenheid doorbreken.
Ik vertelde haar net hoe geweldig ik de prestatie vind waar ze het over heeft…
Ze fronst. En dan verschijnt er een grote glimlach.
Ze zegt: ‘Jij gaf me net een compliment, maar weet je dat ik er nooit zo bij stilsta dat wat ik vertelde als een succes gezien kan worden? Dit is iets wat ik eigenlijk altijd maar als normaal ervaar… Iemand anders ziet het dan als een succes, als een bijzondere of benijdenswaardige prestatie, terwijl ik denk: ‘Joh, dat is toch gewoon…’
Maar je hebt gelijk Greta, wat gaaf dat ik dit bereikt heb.’

Zo gaaf!

Ik glunder.
Want hey.
Ik maakte ooit labels met de tekst ‘Proud to begreat!’
Want dat vind ik echt super belangrijk.
Dat je je waarde ziet en ownt.
En trots bent op jezelf en wat je bereikt.
Zoals mijn klant in de training dat nu voelt.

Waarom ik dat als businesscoach belangrijk vind voor mijn klanten?

Als je je successen ziet, kun je je échte waarde gaan verdienen

Als je je succes kunt voelen, je waarde, dan kun je het ook gaan delen en verzilveren!
Dan kun je omzet gaan draaien met waar jij zo vanzelfsprekend goed in bent.

Hoe? Dat vertel ik in de nieuwe masterclass ‘Storyselling; Verhalen waar je klanten mee aantrekt'

Op 13 april geef ik de masterclass 'Storyselling; verhalen waar je klanten mee aantrekt' en dan leg ik uit hoe je dat doet, verdienen met je échte waarde.

Over het belang van storytelling en het delen van succesverhalen om de waarde van jouw producten of diensten te onderstrepen.
Alsof je ze markeert met je highlighter stift wanneer je ze als tekst zou schrijven.
Weet je wel, zo’n heerlijk heldere roze of lichtgevend geel.
Met storytelling gebruik je taal om je waarde te onderstrepen, te highlighten.

Storyselling werkt

Want je weet vast wel dat verhalen mensen aantrekken.
En dat ze hun aandacht vasthouden.
Al sinds mensenheugenis worden verhalen verteld om informatie en kennis over te dragen.
Of om te vermaken.
En ook om te inspireren.

Maar wist je dat verhalen ook een super krachtig hulpmiddel kunnen zijn in de verkoop van je diensten?

Storytelling is helpend in sales omdat mensen dus van verhalen houden

Dat komt omdat ze zichzelf daarin kunnen herkennen.
Door middel van storytelling kun je een verbinding maken met je potentiële klant en jouw boodschap overbrengen op een manier die blijft hangen.
En dat wil je natuurlijk!

Een goed verhaal roept emoties op

Het kan mensen inspireren en hen overtuigen van wat de waarde van jouw diensten is.
Het geeft je klant een idee van wat die kan bereiken met jouw diensten.
En het kan helpen om twijfels of bezwaren weg te nemen.
Een succesverhaal haalt drempels weg.

Maar hoe vertel je nou een goed succesverhaal?

Een goed succesverhaal heeft een aantal belangrijke elementen.
Allereerst moet het aansluiten bij wat jouw potentiële klant nodig heeft en de uitdagingen die hij daarbij tegenkomt.
Het verhaal moet laten zien hoe jouw diensten, bijvoorbeeld je coaching, training of workshops, oplossingen bieden voor hun problemen.

Ook moet het verhaal authentiek zijn.
Het moet gebaseerd zijn op echte ervaringen van klanten en niet verzonnen zijn om te verkopen.
OMG oh nee, alsjeblieft doe dit niet hè!
Dan werkt het averechts.

Ten derde moet het verhaal duidelijk en beknopt zijn.
Houd het kort en krachtig en vermijd jargon van jouw vakgebied.
En vermijd ook te technische termen die jouw klant niet begrijpt.

Ten slotte moet het verhaal een duidelijke boodschap hebben.
Wat wil je dat de klant onthoudt van het verhaal?
Welke waarde biedt jouw product of dienst aan de klant?

Mijn klant is haar succesverhaal intussen gaan delen

Daardoor werd ze gevraagd presentaties te geven en in gesprek te gaan met de directie van meerdere organisaties waar ze haar presentaties gaf.
Nu geeft ze volop trainingen over het onderwerp van haar succesverhaal.
Zij heeft haar waarde verzilverd: van bewustwording dát het haar waarde is, naar omzet met waar ze zo van nature goed in is.

Haar verhaal is ook mijn succesverhaal

Mijn succesverhaal is dat de impact van mijn klant enorm is vergroot met mijn hulp.
Dat ze meer plezier kreeg in verkopen met storyselling.
Haar succes, bereikt met wat míj dan weer heel natuurlijk af gaat: de grootsheid van mijn klanten zien, en zorgen dat ze daar hun terechte trots op voelen en verzilveren.
Zoals ik bij haar deed tijdens die training – en misschien wel bij jou tijdens de masterclass op 13 april.

Doe je mee met de masterclass 'Storyselling; verhalen waar je klanten mee aantrekt'
Die is onderdeel van het splinternieuwe 3 maanden programma: 'Feminine Sales Soulution'.
Die start binnenkort.

Meer weten? Stuur me even een mail
Dan stuur ik je alle informatie.


bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman