Je klanten goed blijven bedienen in een crisis

Elke crisis vraagt om een aanpassing

De vorige crisis was van financiële aard, deze keer is de oorzaak een pandemie. In beide gevallen hebben wij ondernemers te maken met een nieuwe situatie.

Heeft deze crisis impact op mijn huidige dienstverlening en werkwijze en kan ik daar nu wel aan vast houden?

Hoe ga jij hier mee om?

Ik denk dat het juist ten tijde van een crisis belangrijk is om mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten te kennen

Wel betekent het dat ik er kritisch naar kijk en aanpas zodat ik blijf voldoen aan de behoefte van mijn klant. Want tijdens een crisis ontstaan er andere emotionele reacties waardoor mijn klanten zich anders gaan gedragen. Ook ontstaan er andere behoeften. Juist daar een antwoord op weten te vinden is dé manier om samen door een crisis te komen.

Er komt nu heel wat op ons af, als mens én als ondernemer. We hebben terechte zorg en reële vragen. Maar mensen, ondernemers zijn ook inventief en hebben veel veerkracht. Daar waar een deur dichtgaat, gaat er ook altijd één open.

Ik vertrouw daar op. Voor mezelf als ondernemer, en voor mijn klanten die natuurlijk ook ondernemer zijn. Ik vroeg het tijdens de mastermind afgelopen maandag. Hoe bijzonder vond ik het om te horen hoe Anita, een klant van mij, blij is dat ze nu juist de rust heeft om aan haar masterpiece programma te werken. Zij had het eigenlijk te druk en wilde een nieuw aanbod maken om meer te bereiken voor organisaties, maar haar tijd was steeds ‘op’. Nu heeft ze tijd om haar nieuwe masterpiece programma vorm te geven, en gesprekken te voeren met haar doelgroep. Ook vindt ze nu inspiratie om haar creativiteit te laten stromen om nieuwe content te maken die past bij haar expertise en het vernieuwde aanbod dat ze gaat uitrollen.

Misschien herken jij dat ook wel, dat je iets positiefs haalt uit een situatie waar je niet zelf voor gekozen hebt en die je in eerste instantie overvalt.

Veerkracht helpt

Er komt een moment dat we de crisis voorbij zijn en dat we weer in ‘normaal vaarwater’ komen. Wat die ‘normaal’ gaat worden kunnen we niet voorspellen. Wel kunnen we nu kiezen hoe we omgaan met de huidige situatie.

Toen ik deze week een vraag kreeg welk inzicht ik over mijzelf heb, gaf ik als antwoord dat ik merk dat ik steeds weer over veerkracht beschik als ik in een moeilijke periode zit in mijn leven.

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag en daar misschien zelfs sterker uit te komen. Het gaat niet enkel over ‘terugveren’ naar de oorspronkelijke positie, maar ook om doorgroeivermogen.

Hoe belangrijk is het om veerkracht te hebben als ondernemer! Juist ook als ondernemer.

We gaan naar een ander normaal, een nieuwe werkelijkheid en daar zitten ook weer veel kansen in. Maar die hoeven we nu ook nog niet persee te zien.
Dus wees creatief, doe wat werkt voor nu en voor later.
Voor jezelf, voor je klanten, voor je business en voor de wereld om je heen.

Geen overhaaste beslissingen nemen, feiten blijven zien en niet vanuit emotie handelen of afgaan op emoties van anderen. Want reken maar dat dat laatste ook echt een valkuil kan zijn!

Ik vertrouw op mijzelf, mijn  expertise, maar ben me bewust van de nieuwe situatie. Ik maak tijd om deze nieuwe situatie te onderzoeken. Ga met mijn klanten in gesprek en vraag waar ze nu behoefte aan hebben. Pas mijn dienstverlening daar op aan en in mijn geval verschilt dat niet eens veel van ‘vroeger’ omdat ik al veel online deed.

Ondertussen stel ik mijn bedrijfsstrategie bij. Dit onder ogen zien vergt best moed en lef, want vasthouden aan de situatie voor de crisis is gewoon geen optie. Tegelijkertijd vind ik dat ook weer relatief, want mijn missie blijft overeind, dus wie weet wat ik nog ontdek.

Er zijn altijd mogelijkheden en kansen zijn voor je business

Het is gewoon een feit: ook in tijden van crisis hebben mensen (en klanten) altijd behoeftes en verlangens. Ze zullen altijd diensten en producten nodig zijn om die te vervullen. Het zijn misschien wel andere behoeften en verlangens dan voor de crisis! Terwijl ik dit typ denk ik: ‘Daar zijn vast wel onderzoeken naar gedaan, naar hoe dat verandert bij mensen in tijden van crisis.’ Maar tegelijkertijd bedenk ik me, dat het eigenlijk niet uitmaakt, want elke situatie is immers anders en de nuances verschillen per mens.

Het is dus niet raar dat je nu even denkt: oooh wat nu? En dan pas je “oude” dienstverlening aan aan de nieuwe werkelijkheid. Alleen dan kun je je klanten helpen met je aanbod.

Wat help nu écht?

Ik ben ervan overtuigd dat je, wanneer je gaat voor wat jouw klanten nu écht nodig zijn, je je klant en jezelf door de crisis loodst. Als je maar blijft geloven in je eigen expertise en beseft dat je je nu vanwege de crisis moet aanpassen. Dat is feitelijk wat er aan de hand is.
Om te kunnen gaan voor wat jouw klanten nu écht nodig zijn je eerst mag kiezen voor wat jij nu nodig bent. Als metafoor gebruik ik hier het zuurstofmasker. Wanneer je met je kinderen in een vliegtuig zit en de druk valt weg in de cabine, geef je dan eerst een zuurstofmasker aan je kinderen of aan jezelf? Doordat je jezelf zuurstof geeft kun je de mensen om je heen blijven helpen.

Ga voor solide 

Ik ben ervan overtuigd dat je, wanneer je gaat voor wat mensen écht verder helpt, je een business bouwt die solide is. Die tegen een stootje kan. Als je daarbij ook je eigen basis goed voor ogen houdt dan blijf je altijd in business. Daarbij ben ik er ook van overtuigd dat je je klanten alleen kan blijven helpen als je ook goed voor jezelf zorgt als ondernemer.

Help je klant nu op de beste manier

Eigenlijk, crisis of geen crisis, hoe dan ook is het zaak dat je als ondernemer voortdurend afstemt op je doelgroep, op wat die nodig heeft zodat je hen kunt helpen. Dat je in kansen en mogelijkheden voor hen blijft denken. Voor nu én voor de toekomst.

Voor veel ondernemers is dat echter niet zo vanzelfsprekend. Ook lukt het vaak beter als je met iemand spart die jou de spiegel voor kan houden en juist net dat laatste zetje kan geven.
Voor die ondernemers die juist in deze tijd dat zetje nodig zijn….. ik help ze graag bij het opnieuw afstemmen van hun diensten en met het formuleren van helpende ideeën.

Dus kun je wel wat ideeën gebruiken dan help ik je daar graag bij.
Stuur een mail naar  team@bgreatinbusiness.nl.
We plannen dan een telefonische coachcall voor je in van 45 minuten.

bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman