Wat als je tegenvallende resultaten hebt?
Als je tegenvallende resultaten hebt…
Als je je doelen niet bereikt…
Als je niet meer weet welke kant op te gaan…
Wat is dan jouw manier om te reageren?
Zoek je de oorzaak bij iets of iemand anders?
Of geef je iets of iemand de schuld?
Of zoek je de schuld bij jezelf? Ben je boos op jezelf? Vind je jezelf stom? Een sukkel? Dom? Lui?
Veel vrouwelijke ondernemers die ik coach zijn zo ontzettend streng voor zichzelf.
En ik kan er soms ook wel wat van hoor. Hard, streng zijn voor mezelf…
Jezelf, (of iemand anders) de schuld geven van een situatie helpt natuurlijk niet. Dat weten we zelf ook wel…
Het oordeel dat je velt over jezelf is verlammend. Het stopt actie, het ontneemt de kans om te groeien, om de situatie om te buigen.
Maar wat kun je doen bij tegenvallende resultaten? Wat helpt?
Makkelijk is het niet altijd!
Een bloeiend bedrijf bouwen is op zichzelf al een uitdaging.
Wanneer je daarnaast ook nog een gezin runt, of in een situatie zit waarbij je een partner moet verzorgen, of een ziek familielid, komen er nog flink wat uitdagingen bij.
Op je weg naar jouw persoonlijke succes kom je hobbels tegen, zowel privé als zakelijk.
Te weinig klanten bijvoorbeeld, te weinig omzet, of te weinig tijd om je plannen te realiseren, te weinig voldoening, een onrustige thuissituatie…
Je voelt misschien dat je faalt, je wordt onzeker, voelt je schuldig of schaamt je zelfs… en je kunt er zelfs helemaal doorheen zitten…
Je denkt misschien dat het toch niet haalbaar is voor jou, en dat je moet accepteren waar je nu bent met je bedrijf…
Het hoeft natuurlijk ook niet altijd groter, en meer, en soms is relativeren en consolideren echt wel nodig. Maar ook dat is weer helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie, en dat wat er bij jou persoonlijk speelt.
Sandra was radeloos:
(Ik noem haar even Sandra).
Ze kwam bij me met haar verhaal. Ze had al veel geld geïnvesteerd in programma’s, was zich heel erg gaan richten op online- marketing, op verkooptunnels bouwen, op content delen, op challenges organiseren etc. etc. Ze dacht: “Dit gaat succesvol worden, ik verdien nu nog heel weinig, maar het komt”. Ze deed immers alles wat haar verteld was en wat bij anderen wel werkte… zo was haar redenering.Ondertussen liep de bankrekening leeg, want, het leek mooi te gaan, ze had veel ‘volgers’, veel deelnemers bij alles wat ze organiseerde. Maar betalende klanten kwamen nauwelijks!
Ondertussen was ze wel heel erg druk, en werkte ze hard en veel. Haar energie daalde en toen haar partner ziek werd, zag ze het niet meer zitten.
Ze voelde zich enorm rot, en schuldig ook, omdat ze weinig tijd voor haar gezin had en ook te weinig verdiende.Ik stelde haar vragen over haar mogelijkheden, NU, nu op dit moment. Wie zou NU een klant van haar kunnen zijn?
Wie zou ze NU direct kunnen benaderen?
Dat wist ze direct, ze wist meteen wie er heel veel baat bij haar dienst zou kunnen hebben, maar ze vond het heel eng om diegene rechtstreeks te benaderen.
Ze heeft het, met mijn Verkopen met V.U.N. & Flair tips, wel gedaan, en het had een instant positief effect! Ze had direct een nieuwe klant!
“I love it when a plan comes together.” The A team
Soms weten we al heel veel, en doen we net niet die dingen die écht het resultaat gaan brengen dat we willen.
En dat is ergens wel logisch, we zitten er midden in, met onze hele bagage.
Stel jezelf de volgende vragen:
– Wat kan ik hier leren?
– Wat is er wél mogelijk?
– Hoe kan het wel?
– Waar zit mijn échte obstakel?
– Wie of wat kan mij steunen?
Hieronder nog wat tips voor je, die mij persoonlijk helpen.
En volgens Jolanda (mijn virtueel manager) erg handig om ze bijvoorbeeld uit te printen en bij je werkplek te hangen ;))
- Sta jezelf toe te leren, iedere dag, ieder moment opnieuw. De MindSet van de leerling heeft mijzelf enorm geholpen en blijft heilzaam iedere dag weer. Juist de hele succesvolle ondernemers blijken de houding van de leerling te hebben. “Ik weet alles al” Zodra je dat denkt is het afgelopen met je groei! Waarom oefenen topsporters hetzelfde steeds en steeds weer? Omdat het heel vaak niet gaat om ‘nieuwe’ dingen leren.
- Hou je waarom voor ogen. De reden waarom je je bedrijf gestart bent. Wat jij wilt betekenen voor anderen. Dat is je motor, die houdt je gaande, die maakt het de moeite waard.
- Kies een verdienmodel dat jou en jouw persoonlijk situatie dient; wanneer je geen 100 uur in de week wilt of kunt werken kun je slimme keuzes maken.
- Ik geef je graag wat ideeën voor meer grip op je inkomen. Je kunt hier de gratis online presentatie bekijken.
- Deel successen en zorgen met anderen, met mensen die je support geven. Die weten waar je voor wilt gaan.
- Omring je met mensen die je dromen ook supporten, die je er niet vanaf proberen te krijgen, want er zijn ook veel mensen die je ambitie’s niet snappen. Die je keuzes niet begrijpen. Die je terug willen brengen naar het plaatje dat voor hen klopt. Het plaatje waar zij in geloven. Het plaatje bijvoorbeeld dat je alleen maar succesvol kunt zijn als je die 100 uur per week wilt werken, en dat je veel gratis moet doen en alleen maar (te) lage prijzen kunt vragen omdat je anders geen klanten krijgt. Het plaatje dat jou niet verder helpt… (omdat jij eigenlijk al veel te lage prijzen vraagt in verhouding tot wat jij levert toch?)
Er zijn gewoon heel veel wegen die naar een succesvol bedrijf leiden. En je moet het doen met jezelf en de situatie waarin je zit. Dat betekent niet dat je geen succesvol bedrijf kunt hebben, dat betekent keuzes maken die joú helpen daar te komen. Keuzes die reéel zijn, die uitgaan van recht doen aan jouw (potentële) klant én aan jou en jouw situatie.
- Ga ervoor en geniet, zorg dat je plezier hebt, iedere dag weer.
”My mission in life is not merely to survive, but to thrive; and to do so with some passion, some compassion, some humor, and some style.”
Maya Angelou
bgreatinbusiness, sparkle & shine!
Greta Krijgsman